Open Science and Educational Research in a Confined Society
Keywords:
Open science; models; innovation; openness; schemesAbstract
This essay, of an argumentative nature and with a documentary approach, presents some reflections on the implications of the open science models that have been promoted by certain governments, companies and multilateral entities for a few years now, and that now, with the syndemic, are being imposed at an accelerated pace. This analysis is made from the strict field of education with the idea of strengthening national processes of science and technology in accordance with the styles of development that countries like ours have been experiencing. This essay tries to reconstruct the process of gradual promotion of a scheme of opening of software, data, procedures, results and publications that culminates with the massive offer at a distance and without national control of educational contents. It ends with some recommendations to establish our own model of commitment to science and technology that, if closed to the world, would bring forward the synchronization of its development with the needs and strategies of a sovereign country like ours, endowed with a national project.
Downloads
References
Quian A. y Elías C. ,(2018). Estrategias y razones del impacto de WikiLeaks en la opinión pública mundial Revista Española de Investigaciones Sociológicas
No. 162 (Abril-Junio 2018), pp. 91-110 (20 pages) Published By: Centro de Investigaciones Sociologicas . Recuperado en : https://www.jstor.org/stable/44841774
Boulton, A., Carter-Thomas, S. & Rowley-Jolivet, E. (éds), (2012). Corpus Informed Research and Learning in ESP: Issues and Applications. Traduc. La investigación y el aprendizaje informados por el corpus en el PES: problemas y aplicaciones. Amsterdam: John Benjamins. 298pp
Castellano, M. E. (2013). Universidad, dominación y liberación. Elementos sobre el proceso histórico político de la universidad latinoamericana y caribeña a la luz del ALBA Vol. 2 (2013): Integración y Conocimiento (versión actual) ISSN 2347-0658. Recuperado en : https://revistas.unc.edu.ar/index.php/integracionyconocimiento/article/view/5905
Centro Nacional de Desarrollo e Investigación en Tecnologías Libres –CENDITEL, (2014). Ley de Infogobierno. Recuperado en: https://www.cenditel.gob.ve/blog/5412/
Colciencias - OCYT, (2017). Estudio para identificar conocimientos, capacidades, percepciones y experiencias de los investigadores del país frente a la ciencia abierta, Recuperado en: http://repositorio.colciencias.gov.co:80/handle/11146/21720
Editorial Elsevier, (2012). The Cost of Knowledge.
European Commission, (2016). The EU's open science policy. Recuperado en : https://ec.europa.eu/info/research-and-innovation/strategy/goals-research-and-innovation-policy/open-science_en
Foro CILAC, (2018). Declaración de Panamá sobre Ciencia Abierta. Recuperado en : http://forocilac.org/declaracion-de-panama-sobre-ciencia-abierta/
Gibbons, M., (2000). Mode 2 society and the emergence of context-sensitive science. Science and public policy, Traduc. La sociedad del Modo 2 y la aparición de la ciencia sensible al contexto. vol. 27, no. 3, p. 159–163.
Nowotny, H., (2003). Democratizar la experiencia y el conocimiento socialmente sólido , Ciencia y políticas públicas , Oxford University Press, vol. 30 (3), páginas 151-156, junio.
Hilton , J., (2015) El Sueño Transdiciplinario. Recuperado en: https://revistas.pucsp.br/index.php/interdisciplinaridade/article/view/25480
Naciones Unidas, (1992). La Conferencia de las Naciones Unidas sobre el Medio Ambiente y el Desarrollo, Rio de Janeiro del 3 al 14 de junio de 1992. Recuperado en : https://www.un.org/spanish/esa/sustdev/agenda21/riodeclaration.htm
Naciones Unidas, (2018). UNESCO -Ciencia abierta Recuperado en: https://es.unesco.org/fieldoffice/montevideo/DerechoALaCiencia/CienciaAbierta
Open Knowledge Foundation, (2008). Lanzamiento del programa Open Knowledge Justice . Recuperado en : https://blog.okfn.org/2020/04/14/launching-the-open-knowledge-justice-programme/
Open Policy Network, (2016). Red de Política Abierta. Recuperado en: https://www.glunis.com/US/San-Francisco/459515787476738/Open-Policy-Network
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE), (2007). Boletín Informativo de Publicaciones. Recuperado en: http://www.oecd.org/centrodemexico/publicaciones/40530364.htm
Ovalles, O., (2020). Los proyectos en educación para el desarrollo endógeno después de la pandemia: reflexión en la acción. Revista Observador del Conocimiento, Vol. 5 Nº 3 septiembre – diciembre 2020, ISSN: 2343-6212.Ediciones Oncti- Caracas –Venezuela. Recuperado en: http://www.oncti.gob.ve/FDE-REVISTA.html
Roca S. J., (2104). El libre acceso al conocimiento y la politización necesaria Recuperado en: https://rebelion.org/el-libre-acceso-al-conocimiento-y-la-politizacion-necesaria/
Rossel, C., (2016). Desafíos demográficos para las políticas de cuidados. Lecciones del mundo desarrollado, desafío y perspectivas para América Latina‖ Serie Asuntos de Género 135, Publicaciones CEPAL- Naciones Unidas. Recuperado en: https://www.cepal.org/es/publicaciones/selecciones/asuntos-de-genero
Stallman, Richard M., (2004). Software libre para una sociedad libre. Traficantes de Sueños. ISBN 9788493355517. Consultado el 25 de abril de 2017.
UNESCO, (2017). Recomendación sobre la Ciencia y los Investigadores Científicos. 13 de noviembre de 2017. Recuperado en: http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID=49455&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html
UNESCO, (2019). Informe preliminar sobre el primer borrador de la Recomendación sobre ciencia abierta. Recuperado en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374409.page=10
Varsavsky, O., (1974). Proyectos Nacionales. Planteo y estudios de viabilidad. Colección Ciencia, Desarrollo e Ideología. Buenos Aires, Ediciones Periferia. S.R.l
Anon , W., (2014). Una información en línea. Recuperado en:
Zhengxin, (2001). Almacenamiento inteligente de datos: de la preparación de datos a la minería de datos por Zhengxin Chen (2001-12-13) Hardcover.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.