Schools of social innovation as a public policy for university education

Authors

Keywords:

Public policies, social innovation, schools of social innovation, science, technology and innovation, higher education institutions

Abstract

The objective of this essay is to propose as a public policy the establishment of Schools of Social Innovation in Higher Education institutions, as a participatory space where the main actors demanding solutions in science, technology and innovation converge and from there, where the answers, alternatives and solutions to such requirements are born. This work is the result of a systematic process of theoretical inquiry regarding. Social Innovation and public policies and how these can help for the creation of Schools of Social Innovation in universities, will be based on the discussion of authors such as Graglia (2004), Tamayo (1997), Subirats and Gomá (1998), who have theorized on public policies. We will also approach authors such as Schumpeter (1942), Zurbriggen and González (2015), Echeverría (2008), and some proposals of the European Commission (EC, 2010), the Economic Commission for Latin America and the Caribbean (ECLAC, n.d) and the Oslo Manual (2005), on social innovation. It is also necessary to analyze the proposal of the national government through the Simon Bolívar National Project, Third Socialist Plan for the Economic and Social Development of the Nation 2019-2025 and the National Plan for Science, Technology and Innovation 2005-2030. It is proposed as a conclusive idea the relevance in the creation of Schools of Social Innovation, through public policies that link the institutions of higher education with the social demands in the field of Science, Technology and Innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Alberto Cordero, C.A. Metro de Caracas

Luis Alberto Cordero
Metro de Caracas C.A
orcid:0000-0001-7395-2633
luiscorderodtto@gmail.com
Venezuela

References

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (CEPAL). (2021). Innovación social. Acerca de innovación social. Organización de las Naciones Unidas (ONU). Recuperado el 15- 09-2021 en: www.cepal.org/es/temas/innovacion-social/acerca innovacion-social

Comisión Europea, (CE). (2009). Informe anual sobre las actividades de investigación y desarrollo tecnológico de la Unión Europea. COM (2010) 632 final. (5 de Noviembre de 2010). Recuperado en:https://ec.europa.eu/transparency/documents-register/ detail?ref=COM(2010)632&lang=es

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. (1999, 30 de diciembre). Gaceta oficial de la República Bolivariana de Venezuela, No 36.860. [Extraordinaria], marzo 24, 2000.

Echevarría, J. (2008). El manual de Oslo y la innovación social. Arbor: ciencia, pensamiento y cultura, 184(732), 609-618.

Graglia, E. (2004). Diseño y gestión de políticas públicas. Hacia un modelo relacional. Córdoba. EDUCC. Recuperado en: http://www.acep.org.ar/images/stories/2010/descargas/01-Diseo-y-gestion-politicas-publicas.pdf

Ley de Educación Universitaria. (2011). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, N° 39586, (4 de enero del 2011).

Ley Orgánica de Telecomunicaciones. (2000). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, N° 36920, 28 de marzo de 2000.

Ley Orgánica sobre Manejos de Datos y Firmas Electrónicas. (2001). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, N° 37.076, 28 de febrero de 2001.

Organización de Cooperación y Desarrollo Económico (OCDE). (2005). Manual de Oslo. Guía para la recogida e interpretación de datos sobre innovación. 3ra ed. Editorial, Grupo Tragsa: Sevilla, España. Recuperado el 20 de agosto de 2021 en: http://www.itq.edu.mx/convocatorias/manualdeoslo.pdf

Proyecto Nacional Simón Bolívar (2019). Tercer Plan Socialista de Desarrollo Económico y Social de la Nación 2019-2025. Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, N° 36.446, Abril 8, 2019.

Schumpeter, J. (1942). Capitalism, socialism, and democracy. [Capitalismo, socialismo y democracia]. New York: Harper & Bros. Trefler, D. 2004. The long and short of the Canada–U.S. Free Trade Agreement. American Economic Review, 460, pp. 94-95. Recuperado en: https://eet.pixelonline.org/files/etranslation/original/Schumpeter,%20 Capitalism,%20Socialism%20and%20Democracy.pdf

Subirats, J. y Gomá R. (1998). Políticas públicas en España. Contenidos, redes de actores y niveles de actores y niveles de gobierno. Editorial Ariel: Barcelona, España.

Tamayo, M. (1997). El análisis de las políticas públicas, en Bañon y Carrillo (Comps.) (1997): La nueva administración pública, Alianza Editorial Alianza: Madrid. Pp.281-312. Recuperado en: https://www.fundacionhenrydunant. org/images/stories/biblioteca/Politicas-Publicas/tamayo_analisis_de_polit_publ.tif.pdf

Zurbriggen, C. y González M. (2015). Co-creando valor público. Desafíos pendientes para América Latina. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 10(30) ,143-171. Recuperado el 22 de agosto de 2021 en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92441742006

Published

2022-12-06

How to Cite

Cordero, L. A. (2022). Schools of social innovation as a public policy for university education. Observador Del Conocimiento, 7(2), 51–70. Retrieved from https://revistaoc.oncti.gob.ve/index.php/odc/article/view/25

Issue

Section

Ensayos de investigación