Collective intelligence in ubiquitous learning communities
Keywords:
Collective intelligence, ubiquitous learning, netnography, learning analytics, ecological thinkingAbstract
Collective intelligence in ubiquitous learning communities is an educational trend to develop, acquire and share knowledge; it is a reality that impacts the structures of university education, disrupting its actors, curricular proposals, pedagogical practices, relevance of research in new global contexts. This research was based on configuring the practical components that break into the achievement of empowerment and participation of ubiquitous learning for the self-eco-organisation of collective intelligence networks. It was approached from ecological thinking, based on the contributions of systems, holistic and ecological theories, allowing us to understand the paradigmatic breaks that the new digital era demands; which constituted the theoretical framework organised into four nodes: eco-systemic, learning on the internet, educational innovation and collective intelligence and knowledge. The methodology was a constant dialectical process of construction-deconstruction-reconstruction, therefore, Netnography and Learning Analytics represent the way to approach and understand the interconnections of interactive communication in new virtual scenographies that transform educational praxis. After the experience of the application of Netnography and Learning Analytics as emerging methodologies in the analysis of the data produced from the "socio-technological-didactic interaction" of the participants, it was possible to configure the five practical components that constitute the emerging theory in educational innovation called "Ubiquitous Pedagogy", which are:
1) Epistemic Foundation; 2) Theoretical and conceptual of ubiquitous pedagogy; 3) Constitutive of the formative process with ubiquitous pedagogy; 4) Methodology for the design virtual environments of ubiquitous learning; and 5) Didactic structure of the application of ubiquitous pedagogy.
Downloads
References
Amo, D. (2017, abril 7). Tres 3 objetivos de mejora con la analítica del aprendizaje. [Postcat en línea]. Recuperado de: https:// www.Edulitica.com [Consulta: 2020, marzo 10].
Amo, D., y Santiago, R. (2019, junio10). Learning Analytics. La narración del aprendizaje a través de los datos [Post publicados en el Blog Edulitica. com]. Recuperado el 15 deabril de 2020 en: https://cutt. ly/CUu5y9E.
Bauman, Z. (2013, mayo 8). La Educación Líquida. [Video en línea]. Recuperado el 15 de abril del 2019 en: https://cutt. ly/NUu7VTy .
Cabero, J. (2007). Las nuevas tecnologías de la información y la comunicación: aportaciones a la enseñanza. En CABERO, J. (Edt.): Nuevas tecnologías aplicadas a la educación, Madrid: Síntesis, 15-37.
Campero, A. (2019, marzo 28). Resultados de la analítica de los datos- Publicación REA Video Teoría del Caos y la Educación [Video en línea]. Recuperado el 28 de marzo del 2019 en https://bit.ly/3jc6IzW.
Capra, F. (1996). La trama de la Vida. Una nueva perspectiva de los sistemas. Editorial Anagrama. S.A. Barcelona España.
Cobo, C., y Moverac, J. (2011). Aprendizaje Invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Recuperado el 10 de noviembre del 2019 en: https://bit.ly/2SAeNE3.
Contreras, R. (2013, septiembre 09). Big Data: Grandes volúmenes de datos en la educación [Postcat en línea]. abril de 2020 en: https://cutt. ly/CUu5y9E.
Bauman, Z. (2013, mayo 8). La Educación Líquida. [Video en línea]. Recuperado el 15 de abril del 2019 en: https://cutt. ly/NUu7VTy .
Cabero, J. (2007). Las nuevas tecnologías de la información y la comunicación: aportaciones a la enseñanza. En CABERO, J. (Edt.): Nuevas tecnologías aplicadas a la educación, Madrid: Síntesis, 15-37.
Campero, A. (2019, marzo 28). Resultados de la analítica de los datos- Publicación REA Video Teoría del Caos y la Educación [Video en línea]. Recuperado el 28 de marzo del 2019 en https://bit.ly/3jc6IzW.
Capra, F. (1996). La trama de la Vida. Una nueva perspectiva de los sistemas. Editorial Anagrama. S.A. Barcelona España.
Cobo, C., y Moverac, J. (2011). Aprendizaje Invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Recuperado el 10 de noviembre del 2019 en: https://bit.ly/2SAeNE3.
Contreras, R. (2013, septiembre 09). Big Data: Grandes volúmenes de datos en la educación [Postcat en línea]. Recuperado de https://cutt.ly/ ShAUsZA. [Consulta: 2019, octubre19].
Cope, B., y Kalantzis, M. (2009). Ubiquitous Learning). Ubiquitous Learning. Recuperado de: https:// bit.ly/2ZLsFxo.Traducido por Emilio Quintana Grupo Node Ele www.nodesele.com a travpes de una licencia CreativeCommons 3. [Consulta: 2019, mayo 4].
Fernández, E. (2007). Modelo para la gestión del e-learning corporativo en el ámbito universitario. Iadisportal.org - digital-library ISBN: 978– 972–8924–45-4. Recuperado de: https://cutt.ly/RUu36hi . [Consulta: 2019, abril 18].
Kozinets, R. (2010). Netnography: The Marketer’s Secret Weapon. How social media understanding drives innovation. Net. Recuperado en: https://bit. ly/37BdGsf. [Consulta: 2020, mayo 25].
Fresno, M. (2011). La netnografia. Recuperado de https://bit. ly/3bHfpQ1.[Consulta: 2019, abril 25].
Gallardo, G. (2017, junio 24) PermaEducación. [artículo en línea]. Recuperado de: https://bit.ly/30qlquA. [Consulta: 2018, septiembre 18].
García, A. (2019, mayo 10). MOOC Learning Analytics en Educación (1ra.Edición) INTEF. Recuperado de [Consulta: 2018, abril 25].
Hine, C. (2004) Etnografía Virtual. Editorial UOC. Colección Nuevas Tecnologías y Sociedad. Barcelona – España. Recuperado de: https://bit. ly/2ktdmZR . [Consulta: 2018, mayo15].
Kozinets, R. (2010). Netnography: The Marketer’s Secret Weapon. How social media understanding drives innovation. Net. Recuperado en: https://bit.ly/37BdGsf. [Consulta: 2018, mayo 25].
Lévy, P. (2004). Inteligencia Colectiva, por una antropología del ciberespacio. Biblioteca Digital Juan Comas, Instituto de Investigaciones Antropológicas
Universidad Nacional Autónoma de México. Circuito de la Investigación Científica s/n, Ciudad Universitaria. Del. Coyoacán, Ciudad de México. C.P. 04510 Recuperado en: https://cutt.ly/ uULw7qk. [Consulta: 2016, marzo 13].
Morin, E. (1999). Pensamiento Ecologizado. [artículo en línea] Gazeta de Antroplogia. Pu b l i c a d o 1996 - 10. Recuperado de: https://cutt. ly/thAIkMS. [Consulta: 2019, junio 25].
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2015). Agenda 2030. Declaración de los Objetivos para el Desarrollo Sostenible. UNESCO. Recuperado de: https://cutt. ly/vUiqy6Y. [Consulta: 2020, julio 14].
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017) Biblioteca Digital. UNESCO. Recuperado de: https://bit. ly/2wIqPmf. [Consulta: 2020, julio14].
Plan de la Patria (2019). Segundo Plan Socialista de Desarrollo Económico y Social de la Nación 2019-2025. Gaceta ofi-cial de la República Bolivariana de Venezuela. Nº 6446 – Extraordinario, 8 de abril 2019.
Quiame, Z. (2020). Inteligencia colectiva en comunidades de aprendizaje ubicuo. Tesis Doctoral en Innovaciones Educativas. Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada. Caracas-Venezuela. [Presentado: 2020, octubre 8].
Rodríguez, M. (2014). La doble pregunta y las 7 llaves del Método Cualitativo: Ciencias Sociales. Recuperado de: https://bit. ly/2UZYzpB. [Consulta: 2020, mayo14].
Vela, A. (2019, junio, 16). Modalidades TIC de la Educación. Recuperado de: https://cutt.ly/lUK66pg. [Consulta: 2020, junio,18].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.