Experiences Of Using Free Software Tools In Projects Sociotechnological National Training Program In Compute

Authors

  • Elías Cisneros Sucre Mission
  • Juan Cisneros Sucre Mission
  • Ramón Rengifo Sucre Mission

Keywords:

free software, software engineering, technology project partner, online teaching

Abstract

The National Program for Training in Information Technology (PNFI) aims to train human talent in the area of information technology to leverage the policies of technological independence of the nation, promote the development of computer solutions using free software with open standards and improve the productivity of the state. In the face of this challenge of massification, it is necessary to have the support of the Information and Communication Technologies. The experiences presented in this article are part of the Sociotechnological Project Curricular Unit III of the PNFI at the University College of Caracas (CUC). Surveys, documentary review and direct observation were used to make a diagnosis of the current situation. Characteristics of the PNFI student population are described, experiences in the use of tools to support learning are presented, and the tools used in the Software Engineering disciplines are listed. Among the conclusions are the possibility of applying a model of semi-presential studies, improving student follow-up and promoting collaborative work. It is suggested to start a project to have an official system of learning management in the CUC.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anaya, R. (2006). Una visión de la enseñanza de la Ingeniería de Software como apoyo al mejoramiento de las empresas de software , Revista Universidad EAFIT, 42(141): 60-76. Recuperado de: http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/revista-universidadeafit/ article/download/809/719

Cano, I.; Martí, C. y Torrandell, S. (2007). Un modelo de materiales didácticos multimedia para la enseñanza superior en la Universitat de les Illes Balears. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 1(3): 14-24.

Caraballo, R. (2007). La andragogía en la educación superior. Revista de Investigación y Postgrado. 22(2): 187-206. Recuperado de: http://www.scielo.org.ve/pdf/ip/v22n2/art08.pdf

Galvis, A. (1993). Evaluación de materiales y ambientes educativos computarizados. Revista Informática Educativa. 6(1): 9-27. Recuperado de: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/ articles-127612_archivo.pdf

Granda, A. y Santos, Y. (2011). Las TIC en la enseñanza de la Ingeniería de Software en la Universidad de las Ciencias Informáticas. Pasado, presente y futuro. Edutec-e. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. 37.

Lund, M.; Zapata, S.; Aballay, L.; Herrera, M.; Torres, E.; Collazos, C.; Giraldo, F. y Ochoa, S. (2009). Evaluación de un proceso instruccional colaborativo de ingeniería de software para ambientes de aprendizaje distribuidos. Revista Avances en Sistemas e Informática, 6 (2): 149-158.

Marrero, C. y Santos, K. (2007) Metodología de la Red Nacional de Integración y Desarrollo de Software Libre (MeRinde). Guía Detallada, Centro Nacional de Tecnologías de Información.

Ministerio del Poder Popular para la Educación Universitaria. (2008). Programa Nacional de Formación en Informática. Venezuela. Recuperado de:

https://pnync.files.wordpress.com/2009/05/01cap_i_pnfi_2008.pdf Moodle. (2014). Acerca de Moodle. Recuperado de: https:// moodle.org/

Parra, O. (2008). El estudiante adulto en la era digital. Apertura. 8(8): 35-50. [En línea]. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/688/68811215003.pdf

Prada, L. (2010). Modelo Andragógico basado en competencias TIC para docentes universitarios, un preámbulo hacia la Ciberdidaxia. Tesis de Maestría, Universidad Interamericana de Educación a distancia de Panamá. Recuperado de: http://www.cidar. uneg.edu.ve/DB/bcuneg/EDOCS/TESIS/TESIS_POSTGRADO/TESIS_DOCTORALES/ TDLP73O552010LuzMarina.pdf

Rodríguez, N. (2013). La gestión del conocimiento mediado por los REA: la experiencia en una Universidad Tecnológica Mexicana. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (43): 1-15.

Published

2024-04-29

How to Cite

Cisneros, E., Cisneros, J., & Rengifo, R. (2024). Experiences Of Using Free Software Tools In Projects Sociotechnological National Training Program In Compute. Observador Del Conocimiento, 3(1), 46–53. Retrieved from https://revistaoc.oncti.gob.ve/index.php/odc/article/view/368

Issue

Section

Artículos