Challenge of distance education in time of coronavirus: ¿Frustration or motivation?

Authors

  • Maeva Elena Hernández Pereira Universidad Experimental Poliécnica de las Fuerzas Armandas- (UNEFA)

Keywords:

Coronavirus; virtual challenges; long distance education; teaching strategies; frustration

Abstract

This essay addresses the challenges of distance education in time of confinement due to the Coronavirus disease, both for the facilitator and for the learner, in a context of a global pandemic resulting from a lethal virus such as SARS-CoV-2 al which has not yet detected a treatment or vaccine to eliminate said disease. For which a documentary investigation was applied, on the Web and refereed magazines, as well as an opinion exploration of teachers from several national universities and students of the 6th semester of tourism at Unefa. The main challenge resulted from frustration, generated by: little time available, fear of technology, among other reasons. While for the specialists, the demotivation of teachers and students resulted. Interpreting the results in the light of various theories, it is shown that the real challenge is to get rid of the paradigm of presence and marginality to virtuality. Suggesting in this regard the use of strategies that have different “rhizomatic” logics such as: divergent, creative criticism and collaborative interactive.

 

Keywords: Coronavirus; virtual challenges; long distance education; teaching strategies; frustration

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAQUERO A. & GUTIÉRREZ, G. (2007). Teoría de la Frustración y Aprendizaje Disposicional de Abran Ansel. Revista Latinoamericana de Psicología, 39(3), pp. 663-667. Colombia: Universidad Nacional. Recuperado en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80539315

BORGES, F. (2005). La frustración del estudiante en línea. Causas y acciones preventivas. Revista Digithum UOC. N.º 7. Disponible en: http://www.uoc.edu/digithum/7/dt/esp/borges.pdf

BOSADA, M. (2020). Retos y oportunidades de la orientación y la educación ante el coronavirus. Educaweb, abril, pp. 1-10. Disponible en

https://www.educaweb.com/noticia/2020/04/21/retos-oportunidades-orientacion-educacion-coronavirus-19152/

DURÁN P., A. y RESÉNDIZ R., R. (2007). Problemas y desafíos de la Educación a Distancia. UNAM. comunicacionyeducacionamic.blogspot.com/2007/.../la-distancia-de-la-educacin-prob.

Decreto Estado de alarma para enfrentar la pandemia del coronavirus Covid-19 en Venezuela. Gaceta Oficial Extraordinaria N° 6519 de fecha 13 de marzo de 2020

MORÍN, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. España: Ediciones Paidós Ibérica.

Portal Web del Maestro (2020, abril 10). Estudiantes desmotivados: consejos para acabar con el aburrimiento en clases presenciales o virtuales. Disponible en:

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:svyCNQN9ukcJdesmotivados-5-consejos-acabar-aburrimiento-clase/+&cd=3&hl=es&ct=clnk&gl=ve&client=firefox-b-d

RAFFINO, M. E. (2020, junio 7). Pensamiento divergente. Disponible en:

https://concepto.de/pensamiento-divergente/#ixzz6rHlGQEVu

ROMÁN, L. (2020, julio 2). La educación online en la pandemia: problemas y claves para el futuro. Disponible en:

https://www.educaciontrespuntocero.com/noticias/educacion-online-en-la-pandemia/

SALAS M., R. (2016). Teoría de la Equidad: Resumen Analítico. Estudios Doctorales, Universidad del Turabo, Puerto Rico. Disponible en:

http://www.academia.edu/29539408/Teor%C3%ADa_de_la_Equidad_Resumen_Ana%C3%ADtico

SALAS M., R. (2016). Teoría de la Equidad: Resumen Analítico. Estudios Doctorales, Universidad del Turabo, Puerto Rico. Disponible en:

http://www.academia.edu/29539408/Teor%C3%ADa_de_la_Equidad_Resumen_Anal%C3%ADtico

SÁNCHEZ M., J. A. (2010). Cuerpo y tecnología. La virtualidad como espacio de acción contemporánea. Revista Argumentos, 34(62), pp.227-244, México. Disponible www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187.

SEBASTIÁN C., A. (2014). La Educación a Distancia: prejuicios y desafíos de la modalidad. Reseñas de Publicaciones y Entrevistas. Revista VEsC, N°8, pp. 66-76.

STAMATEAS, B. (1965). Emociones tóxicas. España: Ediciones B.

STOVER, J.B.; BRUNO, F.E.; URIEL, F. E. y FERNÁNDEZ L., M. (2017), Teoría de la Autodeterminación. Una revisión teórica. Revista Perspectivas en Psicología. 14(2), diciembre, pp.105-115.Mar de Plata, Argentina. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/4835/483555396010.pdf

VALLS A., C. (2016, diciembre 13). Redes sociales, un refugio de la soledad. Portal Web La Vanguardia. Disponible en: https://vanguardia.com.mx/articulo/redes-sociales-un-refugio-de-la-soledad.

Published

2023-03-28

How to Cite

Hernández Pereira, M. E. (2023). Challenge of distance education in time of coronavirus: ¿Frustration or motivation?. Observador Del Conocimiento, 6(1), 94–103. Retrieved from https://revistaoc.oncti.gob.ve/index.php/odc/article/view/101

Issue

Section

Ensayos de investigación