Open Science Challenges in Unstable Environments

Authors

Keywords:

Open science; economic environment; technological environment; challenges and unstable environments

Abstract

This research aims to generate a group of categories that outline the challenges of open science in unstable environments. It is based on the guidelines proposed by UNESCO, 2020) and on documents related to the purpose of study. It is part of the concept that open science is "a movement to make scientific research, data and its dissemination accessible to an avid society of knowledge" (Bezjak, Conzett, Fernándes, and others, 2019, p.8). It is a difficult term to conceptualize because it depends on the epistemological approach of the researcher. Research was approached from the interpretive paradigm as a differentiating element to transit in the world of open science. This approach, he enabled, described- to understand and interpret the challenges of open science in unstable environments from the gaze of seven (7) actors who were given an open interview. The results showed two categories: technological and economic environment, and five (05) subcategories that group nineteen (19) revealed meanings from the fragments of the seven interviews.It was concluded with the generation of challenges for open science in Venezuela: a) technological environment and b) economic environment. Which are directly linked to economic, political resources and basic services which in one way or another are affecting open access to knowledge and limiting science, technology and innovation (CTI)

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdallah, J. (2014). Modelo teórico de la sustentabilidad corporativa del servicio eléctrico en Venezuela. [Tesis Doctoral] UNEFA Caracas, Venezuela

Alonso. L. (1998).La mirada cualitativa en Sociología. Recuperado en: http://mastor.cl/blog/wp-content/uploads/2016/01/Alonso-Cap-2-Sujeto-y-Discurso-El-Lugar-de-La-Entrevista-Abierta.pdf

Anglada, L. y Abadal, E. (2018). “¿Qué es la ciencia abierta?”. Anuario ThinkEPI, v. 12, pp. 292-298. Recuperado en https://doi.org/10.3145/thinkepi.2018.43

Banco Interamericano de Desarrollo (2018). Estudio del BID insta a América Latina y el Caribe a modernizar la gobernanza de las telecomunicaciones para reducir la brecha digital. Comunicado de prensa abril 16, 2018. Recuperado en: https://www.iadb.org/es/noticias/estudio-del-bid-insta-america-latina-y-el-caribe-modernizar-la-gobernanza-de-las

Bezjak, S.; Conzett, P.; Fernandes, P. [et al.] (2019). Manual de Capacitación sobre Ciencia abierta. Foster. Recuperado en: https://universoabierto.org/2019/03/15/manual-de-capacitacion-sobre-ciencia-abierta/

Bonilla-Castro, E., y Rodríguez Sehk, P. (2005). Más allá del dilema de los métodos. Disponible en: Bonilla-Castro, E., y Rodríguez Sehk, P. Más allá del dilema de los métodos. La investigación en Ciencias Sociales. Colombia: Norma, 2005. pp. 105 – 115.

British Broadcasting Corporation (2019). Los países de América Latina con la velocidad de internet más rápida (y la más lenta). Recuperado en: https://www.bbc.com/mundo/noticias-50604735

Briceno, M.; Chacin, M. y Zavarce, C. (2014). El acceso abierto al conocimiento en la lógica organizacional universitaria. Revista Relea Volumen 20-21, Nº 36-37, año julio 2013 a junio 2014. Ediciones CIPOST-UCV. Recuperado en: https://es.scribd.com/document/428638754/NUEVAS-LOGICAS-ORGANIZACIONALES

Castells, M. (2001). Internet, libertad y sociedad: Una perspectiva analítica. Recuperado en: http://www.uoc.edu/web/esp/launiversidad/inaugural01/

Creswell J y Plano Clark, V (2011). Mixed Methods Research .California. Sage publications.

Engels, F. (1947). Dialéctica de la naturaleza. Buenos Aires: Problemas

Fernández, M. y Monasterio, D. (2017). La educación virtual. Una alternativa para la formación de estudiantes universitarios con discapacidad. Rendon, L. y Galván, F. ATICA 2017. Tecnología. Accesibilidad. Educar en la sociedad red. Católica del Norte Fundación Universitaria. Medellín (Colombia). 25 al 27 de octubre de 2017

Francesc, P. (2020). Covid-19 y Educación Superior en América Latina y el Caribe: Efectos, Impactos y Recomendaciones Políticas. Recuperado en https://www.fundacioncarolina.es/wp-content/uploads/2020/06/AC-36.-2020.pdf

Fressoli, M. y Arza, V. (2018). Los desafíos que enfrentan las prácticas de ciencia abierta. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5209/TEKN.60616

Galeano, M. E., & Aristizábal, M. N. (2008). Cómo se construye un sistema categorial. Estudios de Derecho, 65 (145), 162-187.

Kuhn, Thomas, S. (1962). The structure of scientific re- volutions. Chicago: University of Chicago Press. ISBN: 0 226 45804 0

Luhmann, N. (1998). Sistemas Sociales. Lineamientos para una Teoría General. México: Atropodos

Ministerio del Poder Popular para la Ciencia, Tecnología e Industrias Intermedias (2010). Código de Ética para la Vida. Caracas

Murcia, N. y Jaramillo, L. (2001). Seis Experiencias en Investigación Cualitativa. La Complementariedad. Una posibilidad desde el trabajo reflexivo. Primera edición. Colombia. Editorial kinesis.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2005). Declaración universal sobre Bioética y Derechos Humanos. Recuperado en: http://portal.unesco.org/es/ev.phpURL_ID=31058&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html.

Packer, A. y Santos, S. (Agosto, 2019). Ciencia abierta y el nuevo modus operandi de comunicar la investigación – Parte I. Revista Scielo. Recuperado en: https://blog.scielo.org/es/2019/08/01/ciencia-abierta-y-el-nuevo-modus-operandi-de-comunicar-la-investigacion-parte-i/#.X3N_68JKjcc

Ramírez, A. y Samoilovich, D. (2018). Ciencia abierta. Reporte para tomadores de decisiones. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, Oficina Regional de Ciencias de la UNESCO para América Latina y el Caribe, UNESCO Montevideo. Recuperado en en: https://www.columbus-web.org/es/nuestros-activos/publicaciones/item/250-ciencia-abierta-reporte-para-tomadores-de-decisiones.html

Romero, G. (2020). Estado del arte de la Ciencia Abierta en Venezuela. Primeras aproximaciones para el consenso. Cuaderno de Debate 8. Ciencia Abierta

Sabbatini, R. M. E. (1999b, Julio). Evolución histórica de las publicaciones científicas: de la republique des lettres hasta la World Wide Web. (Documento en línea). Trabajo de grado de maestría no publicado, Universidad de Salamanca. Recuperado en: http://www.sabbatini.com/marcelo/producao-cientificos.htm

UNESCO (2020). Ciencia Abierta. Recuperado en: https://en.unesco.org/science-sustainable-future/open-science

Vasilachis de Gialdino, I. (2007). El aporte de la epistemología del sujeto conocido al estudio cualitativo de las situaciones de pobreza, de la identidad y de las representaciones sociales Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, Vol 8, No 3 (2007). Recuperado en: https://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/rt/printerFriendly/290/637

Published

2023-05-05

How to Cite

Fernández, M., & Briceño, M. (2023). Open Science Challenges in Unstable Environments. Observador Del Conocimiento, 5(4), 24–36. Retrieved from https://revistaoc.oncti.gob.ve/index.php/odc/article/view/146

Issue

Section

Artículos