Praxeological and axiological aspects of prospective planning in experimental universities in experimental universities
Keywords:
Prospective planning, experimental universities, praxeology, axiologyAbstract
Universities as an academic space demand the rethinking of planning processes, being viable to achieve it with the evolution of knowledge, the participation of the university community and society, thus undertaking the resolution of problems and needs within the framework of institutional objectives and goals, considering their internal and external difficulties and their influence in the socio-politicalcultural context. The purpose of this research was to contrast the hypothesis: “planning management shows mismatches between praxeology and axiology in the planning management developed in experimental universities”, constituting as a starting point, and which will allow determining the categories in planning management. In this sense, and with an abductive orientation to establish the interrelation between the praxeological and axiological elements of planning, and its managerial action in the processes carried out by the experimental universities, and the work teams that work there, semi-structured interviews were applied. With the information collected, the data were processed and the results obtained were systematized, performing a multiple correlation analysis using SSPS software, for the construction of matrices and statistical tables to interpret and explain each of the study categories and perform hypothesis tests. The results show the lack of prospective scenario planning, a fundamental element in the strategic planning methodology. Therefore, the activities carried out should be reconfigured in the administrative process of planning, with the incorporation of foresight.
Downloads
References
Block, A; Aguilar, J. y Gómez, M. (1978). Desarrollo de capacidades administrativas: con ejemplos y ejercicios aplicables a la educación. México. Editorial Trillas.
Alsina, J. (2000). El Positivismo, ideología de la sociedad industrial. Caracas.
Astigarraga, E. (2016). Prospectiva Estratégica: orígenes, conceptos clave e introducción a su práctica. Revista Centroamericana de Administración Pública, (71), 13-29. Recuperadso en 2016 en: DOI: 10.35485/rcap71_1
Bass, E. (2008). Prospectiva: cómo usar el pensamiento sobre el futuro. Segunda Edición. España: Ariel.
Borjas, L. y Monasterio, D. (2012). La gerencia venezolana. Una perspectiva desde la complejidad. Cuadernos de Administración, 28, (48), 53-63. Recuperado en: <http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=225025860008> ISSN 0120-4645
Bunge, M. (2007). La investigación científica. España: Ariel.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe CEPAL (2014). Prospectiva y política pública para el cambio estructural en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile, septiembre de 2014.
Corredor, J. (2001). La planificación. Caracas: Vadell Hermanos Editores.
Godet, M. y Durance, P. (2011). La prospectiva estratégica para las empresas y los territorios. UNESCO. Recuperado en: http://mastor.cl/blog/wp-content/uploads/2011/12/La-prospectiva-estrategica.-Godet.-Unesco-2011.pdf
Godet, M. y Durance, P. (2007). Prospectiva Estratégica: problemas y métodos. Francia: Prospektiker —Instituto Europeo de Prospectiva y Estrategia. Recuperado en:http://www.laprospective.fr/dyn/francais/memoire/Cajadeherramientas2007.pdf
Hurtado, J. (2007). El proyecto de investigación. Comprensión holística de la investigación y la metodología, séptima edición. Venezuela: Editorial Sypal.
Miklos, T. y Tello, M. (2007). Planeación prospectiva: Una estrategia para el diseño del futuro. Editorial Limusa.
República de Venezuela (1970). Ley de Universidades. Gaceta Oficial N° 1.429 Extraordinario de fecha 8 de septiembre de 1970. Caracas-Venezuela. Recuperado en: http://www.tugacetaoficial.com/?s=1429.
Romero, B. (2002). Planificación Estratégica y Cambio en las Universidades de América Latina. Revista Cubana de Educación Superior, 22, (3), 23-34.
Somoza, J.; Álvarez, P. y Pérez, A. (2018). Manual para apoyar el proceso de construcción de escenarios. La Habana: PNUD.
Talloli, Y. (2017) Lineamientos Estratégicos para la Planificación de los Estudios Académicos en las Universidades Experimentales del municipio Libertador de Caracas. Trabajo de Grado. No Publicado. Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada Nacional
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.