Technology-mediated education: A Challenge to Covid-19

Authors

Keywords:

words:Technology mediated education; being; uncertainty; Challenges; humanism; curriculum; competencies

Abstract

The purpose of this argumentative essay is to reflect on the uncertainty faced by the human being in the educational sector, that requires the transition from the modality of face-to-face education to another based on technology, in the face of the covid-19 pandemic and, from this, reveal the challenges for the implementation of technology-mediated education, in a turbulent environment, using references that help us understand the phenomenon linked to education and face the changes that emerge to guarantee continuity. It is developed under an interpretive approach from which two significances are revealed for the human being in the days of COVID-19: the shift from face-to-face education to that sustained by education

technology.The argumentative study led to the construction of challenges for the implementation of technology-based education. It concludes with thoughtful ideas that reaffirm the need to recognize and resignify that human being who must go through changes in the educational model; that implies assuming new understandings in decision-making in a turbulent environment, full of uncertainty such as the one that is happening in today’s world.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado, J. (2004). Introducción a las teorías de la información y comunicación. Departamento de Información y Documentación. España: Facultad de Comunicación y Documentación. Universidad de Murcia .Murcia.

Aguilar, F. (2011). Reflexiones Filosóficas sobre la Tecnología y sus Nuevos Escenarios. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, núm. 11, 2011, pp. 123-174 Universidad Politécnica Salesiana Cuenca, Ecuador.

Briceño, M. y Chacín, M. (2011). La redimensión del curriculum apoyado en tecnologías. Revista Educación y Ciencias. Universidad Simón Rodríguez. En Red. Disponible en: https://www.academia.edu/27392541/1._redimensionando_el_curriculum_

apoyado_en_tecnolog%c3%8das.pdf

Cabero J. (1998). Cibersociedad y juventud: la cara oculta (buena) de la Luna. En Red. Disponible en: http://tecnologiaedu.us.es/bibliovir/pdf/ciberjuve.pdf

Coronado, J. (2013). Educar para la incertidumbre. Inedi 21. En Red. Disponible en: https://ined21.com/educar-para-la-incertidumbre/

Gadamer, H. (1996). Verdad y Método I. Fundamentos de una hermenéutica filosófica. Salamanca, España: Sígueme

Heidegger, M. (2006). Prolegómenos para una Historia del Concepto de Tiempo. Madrid: Alianza Editorial.

Maturana, H. (2002). Emociones y lenguaje en educación y política. Extracto del texto Emociones y Lenguaje en Educación y Política. Chile: Dolmen ediciones.

Maturana, H. (1996). El Sentido de lo Humano. Santiago de Chile: Dolmen Ediciones. S.A.

Monasterio. D. (2018). Las organizaciones públicas en Venezuela. Entre el péndulo del poder y la pasividad. En Las ciencias sociales: Múltiples enfoques. Compilador: Carlos Peña. Editor: Universidad Central de Venezuela, Facultad de Ciencias Económicas y Sociales, Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales “Dr. Rodolfo Quintero” Libro Digital PDF. Archivo Digital.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2020). La educación en situaciones de crisis. En Red. Disponible en: https://es.unesco.org/themes/educacion-situaciones-crisis

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2020). El Coronavirus Covid-19 y la Educación Superior: Impacto y Recomendaciones. En Red. Disponible en: https://www.iesalc.unesco.org/2020/04/02/el-coronavirus-covid-19-y-la-educacion-superior-impacto-y-recomendaciones/

Organización de las Naciones Unidas para la Educación. (2015) Replantear la educación: ¿Hacia un bien común mundial?. En Red. Disponible en: https:// unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232697

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2013). Uso de tic en educación en América Latina y el Caribe. Análisis regional de la integración de las TIC en la educación y de la aptitud digital (e-readiness).. En Red. Disponible en: http://www.uis.unesco.org/Communication/Documents/ict-regional-survey-lac-2012-sp.pdf [Consulta: Febrero 2020].

Porparatto, M. (2015) Incertidumbre. En Red. Disponible en: https://quesignificado.com/incertidumbre/

Schütz, A. (2008). El Problema de la realidad social. 2da ed. 2da reimp. Buenos Aires: Amorrortu.

Singer, D. (2020). Pandemia y Mundos Posibles La Filosofía. En Tiempos De Coronavirus. Bordes. Universidad Nacional deReplantear la educación: ¿Hacia un bien común mundial?.

En Red. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232697

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2013). Uso de tic en educación en América Latina y el Caribe. Análisis regional de la integración de las TIC en la educación y de la aptitud digital (e-readiness).. En Red. Disponible en: http://www.uis.unesco.org/ Communication/Documents/ict-regional-survey-lac-2012-sp.pdf [Consulta: Febrero 2020].

Porparatto, M. (2015) Incertidumbre. En Red. Disponible en: https://quesignificado.com/incertidumbre/

Schütz, A. (2008). El Problema de la realidad social. 2da ed. 2da reimp. Buenos Aires: Amorrortu.

Singer, D. (2020). Pandemia y Mundos Posibles La Filosofía. En Tiempos De Coronavirus. Bordes.

Universidad Nacional de José C. Paz. En Red. Disponible en https://revistabordes.unpaz.

edu.ar/pandemia-y-mundos-posibles/

Suarez, H. (2013) La Sociedad de la Incertidumbre. En Red. Disponible en: https:// www.researchgate.net/publication/301282745_La_Sociedad_de_la_Incertidumbre

Tatián, D. (2008). Filosofía como meditación de la vida. La Lámpara de Diógenes Redalyc año/ vol. 7, número 12 y 13.. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. México. En Red. Disponible en https://www.redalyc.org/ pdf/844/84401315.pdf.

Vignale, S. (2019). Ciencias Sociales y Principio de incertidumbre .Bordes. Universidad Nacional de José C. Paz. En Red. Disponible en https://revistabordes.unpaz. edu.ar/ciencias-sociales-y-principio-de-incertidumbre

Published

2023-05-26

How to Cite

Monasterio, D., & Briceño, M. (2023). Technology-mediated education: A Challenge to Covid-19. Observador Del Conocimiento, 5(1), 100–108. Retrieved from https://revistaoc.oncti.gob.ve/index.php/odc/article/view/200

Issue

Section

Artículos