The global pandemic as an event for the Venezuelan academy
Keywords:
University education; global pandemic; eventAbstract
This research aims at the contextual review of the situation of the university education from the approach of critical pedagogy, in the midst of the emergence of the global pandemic COVID-19 disease, caused by the new coronavirus SARS-CoV2, an epidemiological fact that due to its historically complex repercussions assumes the status of event. A methodical document inquiry was carried out from bibliographic sources and recent research, which together with reflections on the author’s academic work, offers a body of reflections on the various modalities of addressing this social function of particular importance for the economic and social development of the nation, from a position which allows to conclude that university education faces a huge challenge because social confinement limits the training of professionals. This is why the execution of multimodal attention strategies are required, that favor interaction with teachers as social actors who dominate knowledge and are able to teach it.
Downloads
References
Bonilla, L. (2020). Pongámonos serios ¿Educación virtual en casa? En Red. Disponible en: https://luisbonillamolina.wordpress.com/2020/04/10/pongamonos-serios-cada-familia-una-escuela/
Bonilla L. (2016). Apagón Pedagógico Global. Otras Voces en Educación. En Red. Disponible en: http://otrasvoceseneducacion.org/archivos/139174
Britez, M. (2020). La educación ante el avance del COVID-19 en Paraguay. Comparativo con países de la Triple Frontera. En Red. Disponible en: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/22
Carnoy, M. (1980). La educación como imperialismo cultural. México: Siglo XXI.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2020). América Latina y el Caribe ante la pandemia del COVID-19. Efectos económicos y sociales. Informe Especial N° 1 COVID-19.
Constitución de la República Bolivariana de Venezuela (1999). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela Nro. 5.453 del 24 de marzo de 2000 (segunda versión). Con la Enmienda Nro. 1, Gaceta Oficial Nro. 5.908 del 19 de febrero de 2009.
Gimeno, J. (2013). En busca del sentido de la educación. Madrid, España: Morata.
Giroux, H. (2008). La Universidad Secuestrada. El reto de confrontar la Alianza Militar-Industrial-Académica. Caracas: Ministerio del Poder Popular para la Educación / Centro Internacional Miranda.
Giroux, H. (1997). Los profesores como intelectuales. Barcelona:
Paidós.
Hurtado, O. (2000). La Universidad Pedagógica, la Formación Docente y la Educación Comparada. En L. F. Bonilla-Molina, Educación comparada, identidades y globalización (págs. 21-36). Caracas: IESALC/UPEL.
Ley Orgánica de Educación (2009). Gaceta Oficial Extraordinaria de la República Bolivariana de Venezuela N° 5.929 del 15 de agosto de 2009
Ministerio del Poder Popular para la Comunicación e Información (2020). COVID-19. Garantizar la salud de Venezuela: Videconferencia con gobernadores y proyectores de estados bolivarianos del país. Declaraciones del presidente Nicolás Maduro Moros. Caracas: Autor.
Ministerio del Poder Popular para la Educación Universitaria (2019). Plan General de Rectificación, Cambio y Renovación. Caracas: Autor.
Ricoeur, P. (1999). Historia y narratividad. Barcelona: Paidós.
Rodríguez, V. (2020). SARSCoV-2, un virus complejo En: Acta Odontológica Venezolana
ISSN: 001-6365. Edición Especial: COVID-19, Año 2020. En Red. Disponible en: https://www.actaodontologica.com/
Schaffm, A. (1982). Historia y verdad. México: Grijalbo.
Tedesco, J. C. (2012). Educación y Justicia Social en América Latina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica / Universidad Nacional de San Martín.
Tünnermann, C. (2003). La Universidad Latinoamericana ante los retos del Siglo XXI. México. Unión de Universidades de América Latina.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.