Approximation to paradigmatic changes needed to transform university model in times of crises
Keywords:
Venezuelan, technology, learning process, big data, learning analytics, competencesAbstract
This research addresses the formulation of a university model in Venezuela that completely uses technology, approaching some essential theoretical and methodological aspects, and focusing it as an opportunity to overcome the shortcomings of the low-scientific production model to meet the challenges posed by the current economic crises. It concludes with some ideas regarding the search for a university model with intensive use of ICTs, with a vision of self-learning, and cross-cultural and renovated competences.
Downloads
References
Díaz, M. (2005).Cambio de paradigma metodológico en la Educación Superior Exigencias que conlleva, Cuadernos de Integración Europea #2, pp. 16-27. En Red. Disponible en: https://fido.palermo.edu/servicios_dyc/encuentro2007/02_auspicios_publicaciones/actas_diseno/articulos_pdf/A010.pdf.
González B. M.I (2006). Currículo basado en competencias: una experiencia en educación universitaria Educación y Educadores, vol. 9, núm. 2, 2006, pp. 95-117 Universidad de La Sabana Cundinamarca, Colombia. En Red, Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/834/83490209.pdf.
Iturbe, J. (2015) El modelo de educación superior en crisis en Revista Tíscar.com, https://tiscar.com/2015/10/01/el-modelo-de-educacion-superior-en-crisis/
Mejía, M. (2014) La tecnología, la(s) cultura(s) tecnológica(s) y la educación popular en tiempos de globalización en Revista Latinoamericana Polis, No. 7, Edición electrónica http://journals.openedition.org/polis/6242.
REDHAT (2018). El concepto de Bigdata. En Red. Disponible en:https://www.redhat.com/es/topics/big-data.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.