Approximation to paradigmatic changes needed to transform university model in times of crises

Authors

  • José Gregorio Vielma Mora Instituto de Altos Estudios de la Seguridad Nacional (IAESEN)

Keywords:

Venezuelan, technology, learning process, big data, learning analytics, competences

Abstract

This research addresses the formulation of a university model in Venezuela that completely uses technology, approaching some essential theoretical and methodological aspects, and focusing it as an opportunity to overcome the shortcomings of the low-scientific production model to meet the challenges posed by the current economic crises. It concludes with some ideas regarding the search for a university model with intensive use of ICTs, with a vision of self-learning, and cross-cultural and renovated competences.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Díaz, M. (2005).Cambio de paradigma metodológico en la Educación Superior Exigencias que conlleva, Cuadernos de Integración Europea #2, pp. 16-27. En Red. Disponible en: https://fido.palermo.edu/servicios_dyc/encuentro2007/02_auspicios_publicaciones/actas_diseno/articulos_pdf/A010.pdf.

González B. M.I (2006). Currículo basado en competencias: una experiencia en educación universitaria Educación y Educadores, vol. 9, núm. 2, 2006, pp. 95-117 Universidad de La Sabana Cundinamarca, Colombia. En Red, Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/834/83490209.pdf.

Iturbe, J. (2015) El modelo de educación superior en crisis en Revista Tíscar.com, https://tiscar.com/2015/10/01/el-modelo-de-educacion-superior-en-crisis/

Mejía, M. (2014) La tecnología, la(s) cultura(s) tecnológica(s) y la educación popular en tiempos de globalización en Revista Latinoamericana Polis, No. 7, Edición electrónica http://journals.openedition.org/polis/6242.

REDHAT (2018). El concepto de Bigdata. En Red. Disponible en:https://www.redhat.com/es/topics/big-data.

Published

2023-07-06

How to Cite

Vielma Mora , J. G. (2023). Approximation to paradigmatic changes needed to transform university model in times of crises. Observador Del Conocimiento, 4(3), 22–30. Retrieved from https://revistaoc.oncti.gob.ve/index.php/odc/article/view/229