Entrepreneurship in the Venezuelan foreign service as a proposal for university education
Keywords:
Entrepreneurship, Organic Law of the Foreign Service of Venezuela, cultural educational, scientific exchange, theoretical guidelinesAbstract
The present investigation had as general objective, to elaborate guidelines for entrepreneurship in the foreign service of Venezuela. A proposal for higher education to fulfill this purpose, an investigation was carried out in the postpositivist approach; qualitative paradigm, of the interpretive type. Having as a design the bibliographic model and a technique of collecting the information, the documentary observation. the theoretical support is based on Bruner (1998); Allendez (2019); Olaya and Ramírez (2015); De La Mora (2019), among others. As a result, the Organic Law of the Foreign Service (2013) advocates cooperation between nations and allows the establishment of strategic alliances to deepen cultural, educational, scientific and communicational exchange, by promoting a platform for research, development of knowledge. It concludes with guidelines such as: a) Training of entrepreneurs through higher education institutions attending to the economic and social potentialities of the receiving country of the Embassy, Consulate or diplomatic mission; b) Analyze the university context of the host country to identify its potentialities, academic offers and entry requirements; c) Establish the indicators of achievement of the training program for entrepreneurs that is proposed for higher education institutions.
Downloads
References
Alean Pico, A.; Del Río Cortina, J. ; Simancas Trujillo, R. y Rodríguez Arias, C. (2017). ¿El emprendimiento como estrategia para el desarrollo humano y social? SABER, CIENCIA Y LIBERTAD ISSN: 1794-7154 Vol. 12, No.1 enerojunio 2017 Págs. 107-123. Recuperado en: file:///C:/Users/ Miguel170816/Downloads/Dialnet-ElEmprendimientoC omoEstrategiaParaElDesarrolloHuma-6069704.pdf
Allendez Sullivan, P. (2019). Emprender en educación: el caso de la consultora de ciencias de la información. Perspectivas: Revista Científica de la Universidad de Belgrano, V 2, Nª 2. Recuperado en: file:///C:/Users/ Miguel170816/Downloads/69-Texto%20del%20 art%C3%ADculo-219-1-10-20191115.pdf
Asamblea Nacional Constituyente (1999). Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. Publicada en la Gaceta Oficial Extraordinaria N° 36.860 de fecha 30 de diciembre de 1.999.
Asamblea Nacional de la República Bolivariana de Venezuela (2013). Ley Orgánica del Servicio Exterior, publicada en la Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela Nº 40.217 de fecha 30 de julio de 2013.
Ausubel, D., Novak, J., & Hanesian, H. (2001). Psicología educativa. Un punto de vista. México: Trillas.
Bruner, J. (1988). Desarrollo cognitivo y educación. Editorial Morata S.L. Madrid, España.
Camargo Uribe, Á; Hederich Martínez, C. (2010). Jerome Bruner: dos teorías cognitivas, dos formas de Significar, dos Enfoques para la enseñanza de la ciencia psicogente, vol. 13, núm. 24, julio-diciembre, 2010, pp. 329-346 Universidad Simón Bolívar Barranquilla, Colombia. Recuperado en: https://www.redalyc.org/pdf/4975/497552357008.pdf
Campo-Ternera, L.; Amar-Sepúlveda, P.; Olivero Vega, E.; Huguett Herazo, S. (2018). Emprendimiento e innovación como motor del desarrollo sostenible: Estudio bibliométrico (2006- 2016) Revista de Ciencias Sociales (Ve), vol. XXIV, núm. 4, 2018 Universidad del Zulia, Venezuela. Recuperado en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/280/28059581003/28059581003.pdf
Cardona Agudelo, H; Cardona Restrepo, P (2011). El Estado-Nación en la globalización y en el reordenamiento internacional. Revista Ciencias Estratégicas, vol. 19, núm. 25, enero-junio, 2011, pp. 75-87 Universidad Pontificia Bolivariana Medellín, Colombia, Recuperado en: https:// www.redalyc.org/pdf/1513/151322413005.pdf
Carrera, B.; Mazzarella, C. (2001). Vygotsky: enfoque sociocultural. Revista Educere, vol. 5, núm. 13, abril-junio, 2001, pp. 41-44 Universidad de los Andes Mérida, Venezuela. Recuperado en: https://www.redalyc.org/ pdf/356/35601309.pdf
De La Mora, R. (2019). El "Ciclo de las Políticas" en la enseñanza de las políticas públicas. Revista Opera, núm. 25, 2019 Universidad Externado de Colombia. Recuperado en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/675/67560760008/67560760008.pdf
Duckworth, A. L., Peterson, C., Matthews, M. D. y Kelly, D. R. (2007). Grit: Perseverance and passion for long-term goals. Journal of Personality and Social Psychology, 92(6), 1087-1101. Recuperado en: https://doi.org/10.1037/0022-3514.92.6.1087.
Eleizalde, M.; Parra, N.; Palomino, C.; Reyna, A. y Trujillo, I. (2010). Aprendizaje por descubrimiento y su eficacia en la enseñanza de la Biotecnología. Revista de Investigación, núm. 71, 2010, pp. 271-290 Universidad Pedagógica Experimental Libertador Caracas, Venezuela. Recuperado en: https://www.redalyc.org/ pdf/3761/376140386013.pdf
Franco, R. y Lanzaro , J. (2006). Política y políticas públicas en los procesos de reforma de América Latina. Organización de las Naciones Unidas (ONU) y CEPAL Ediciones Miño y Dávila srl. Buenos Aires. Argentina. Recuperado en: https://repositorio.cepal.org/bitstream/ handle/11362/2810/S301441F825P.pdf?sequence=1
Garcés Giraldo. L. y Giraldo Zuluaga, C (2014). Virtudes intelectuales en Aristóteles para el perfeccionamiento de los actos verdaderos. Revista Discusiones Filosóficas. Año 15 Nº 24, enero – junio 2014. pp. 221 – 241. Recuperado en: http://www.scielo.org.co/pdf/difil/v15n24/v15n24a12. pdf
González- García, G.; Estrada-Gutiérrez, C.; Leite, E.; Alvarez-Botello, J. (2017). Aportaciones al diseño de formación de emprendedores desde la medición de actitudes del estudiante universitario. Caso UAEMEX - UPTC (2016). Revista HOLOS, vol. 2, 2017, pp. 290-300 Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte Natal, Brasil. Recuperado en: https://www.redalyc.org/pdf/4815/481554847021.pdf
Gottberg de Noguera, E; Noguera Altuve, G. ; Noguera Gottberg, M. (2012). El aprendizaje visto desde la perspectiva ecléctica de Robert Gagné y el uso de las nuevas tecnologías en educación superior Universidades, núm. 53, abril-junio, 2012, pp. 50-56 Unión de Universidades de América Latina y el Caribe Distrito Federal, Organismo Internacional. Recuperado en: https://www.redalyc. org/pdf/373/37331092005.pdf
Hernández Sampieri, R.; Fernández, C. y Baptista Lucio, M. (2010). Metodología de la investigación, sexta edición. Editorial Mc Graw Hill. México.
López, J. (2010). Planificación y gestión pública. Formulaciones, exploraciones y experimentaciones desde la teoría y el método. (Reimpresión). CENDES, Universidad Central de Venezuela. Caracas. Venezuela. Biblioteca CLACSO. Recuperado en: http://biblioteca.clacso.edu. ar/Venezuela/cendes-ucv/20161228044145/pdf_1411. pdf
Olaya, A.; Ramírez, J. (2015). Tras las huellas del aprendizaje significativo, lo alternativo y la innovación en el saber y la práctica pedagógica. Revista Científica Guillermo de Ockham, vol. 13, núm. 2, julio-diciembre, 2015, pp. 117- 125 Universidad de San Buenaventura Cali, Colombia. Recuperado en: https://www.redalyc.org/ pdf/1053/105344265012.pdf
Organización de Estados Iberoamericanos. OEI. Congreso Iberoamericano de Educación. Metas 2021. (2010). Universidad Católica de Córdoba-Facultad de Educación-. Recuperado en:https://www.adeepra. org.ar/congresos/Congreso%20IBEROAMERICANO/ METAS2021/RLE3476_Ferreyra.pdf
Organización Internacional del Trabajo OIT (2015). Promoción de la Iniciativa Empresarial y el Empleo Independiente de los Jóvenes en América Latina y el Caribe: Experiencias Innovadoras. Oficina Regional para América Latina y el Caribe. Lima, Perú. Recuperado en: https:// www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---Américas/---rolima/documentos/publication/wcms_448048.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura UNESCO y Centro Internacional UNESCO-UNEVOC para la Educación y Formación Técnica y Profesional (2021). Guía Práctica para la Formación de Emprendedores para Entidades EFTP. Publicaciones UNESCO. Recuperado en: https://unevoc.unesco.org/ pub/entrepreneurial_learning_guide_es.pdf
Organización de la Naciones Unidas (2012). Informe de los objetivos de desarrollo sostenible 2021. Recuperado en:https://unstats.un.org/sdgs/report/2021/The-Sustainable-Development-Goals-Report-2021_ Spanish.pdf
Piaget, J. (1998). Introducción a Piaget: Pensamiento, Aprendizaje y Enseñanza. México: Longman, S.A.
Rodríguez Zoya, L. y Aguirre, J. (2011). Teorías de la complejidad y ciencias sociales. Nuevas Estrategias Epistemológicas y Metodológicas Nómadas. Critical Journal of Social and Juridical Sciences, vol. 30, núm. 2, 2011 Euro-Mediterranean University Institute Roma, Italia. Recuperado en: https://www.redalyc.org/ pdf/181/18120143010.pdf
Saldarriaga Salazar, M. y Guzmán González, M. (2018). Enseñanza del emprendimiento en la educación superior: ¿Metodología o modelo?. Revista Escuela de Administración de Negocio (EAN), núm. 85, pp. 125-142, 2018. Universidad EAN. Colombia. Recuperado en: https://journal.universidadean.edu.co/index.php/ Revista/article/view/2054/1798
Urrea Ballestero, M.(2016). Los problemas para la defi-nición de problemas en políticas públicas de Bardach a Noël-Roth. Revista Criterio Libre Jurídico. acceso abierto bajo una licencia Creative Commons .Universidad Libre de Colombia. Recuperado en: https://revistas. unilibre.edu.co/index.php/criteriojuridico/article/ view/1635/4922#content/contributor_reference_1
Vargas-Ramírez.; Zúñiga-González, M. y Mullo-Tene, M. (2020). Revista Polo del Contenido, Edición número 50, Volumen 5, No 10 octubre 2020, pp. 242-258. Recuperado en: file:///C:/Users/Miguel170816/Downloads/Dialnet-EmprendimientoYSuRelacionConElDesarrolloEconomic oY-7659395.pdf
Vernaza, Gerard; Medina, Elvia y Chamorro, Joshelyn (2020). Innovación, emprendimiento e investigación científica. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 2020, vol. XXVI, núm. 3, Julio-septiembre. Universidad del Zulia. Recuperado en: https://www.redalyc.org/journal/280/28063519006/28063519006.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.