Business model in entrepreneurial entrepreneurship

Authors

Keywords:

Business model, business model canvas, business plan, business entrepreneurship, business innovation

Abstract

In a competitive business world, it is essential to program actions through business models that allow us to represent our reality with a vision of the future. In this sense, the organizations described in the category of entrepreneurs are designed on the business model canvas, which allows them to incorporate the fundamental elements for their operation in a prospective manner to outline themselves as successful and competitive. The objective of this essay is to reveal the importance of the business model canvas for business entrepreneurship. The theoretical references are framed in business model, business model canvas, business plan, business entrepreneurship, innovation. The method used is the theoretical investigation of the various sources of information on the theme developed. It is concluded that the canvas allows to visualize the company in the future in a harmonic and holistic way, placing the entrepreneurial organization in a source of competitiveness, adjusted to the needs of the business.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lisbeth Adays Rengifo Avadez, Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada Nacional Bolivariana

Lisbeth Adays, Rengifo Avadez
Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada Nacional Bolivariana
orcid:0000-0002-6153-9769
lisbethrengifo@gmail.com
Venezuela

References

Andía, W. y Paucara, E. (2013). Los planes de negocios y los proyectos de inversión: similitudes y diferencias. Industrial Data, núm. 1, vol. 16, pp. 80-84. Recuperado en: https:// sisbib.unmsm.edu.pe/Bibvirtual/publicaciones/indata/ v16_n1/pdf/a09v16n1.pdf

Beltrán, J. (2011). Plan de negocios. Recuperado en:https://bibliotecadigital.ccb.org.co/bits-tre am / han d l e /11520/11379/1000001151. pdf?sequence=1&isAllowed=y

Borja, A., Carvajal H. y Vite H. (2020). Modelo de emprendimiento y análisis de los factores determinantes para su sostenibilidad. Revista Espacios, vol. 41, núm. 24, pp. 183-196. Recuperado en: http://www.revistaespacios.com/ a20v41n24/a20v41n24p15.pdf

Duarte, F. (2007). Emprendimiento, empresa y crecimiento empresarial. Contabilidad y Negocios, vol. 2, núm. 3, pp. 46-56. Recuperado en: https://www.redalyc.org/ pdf/2816/281621764007.pdf

Ferreira, D. (2015). El modelo Canvas en la formulación de proyectos. Cooperativismo y desarrollo, 23 (107). Recuperado de: http://dx.doi.org/10.16925/ co.v23i107.1252

Galeano, A. (s/f). Identificar y analizar modelos de negocio a través de la metodología de los casos de estudio. Una revisión del estado del arte y propuesta preliminar. Recuperado en: https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/35065/Identificar%20y%20Analizar%20 Modelos%20de%20Negocio.%20Metodologia%20 del%20Caso.pdf?sequence=1

Gómez, C. (2009). Análisis de contenido en investigaciones que utilizan la metodología clínico Cualitativa: Aplicación y Perspectivas. Rev Latino-am Enfermage, vol. 12,núm. 2. Recuperado en: https://www.scielo.br/j/rlae/a/ncc5MZ9 hYGGhQXDgXW7sVnb/?format=pdf&lang=es

Llorens (2010). Una perspectiva al concepto de mode-lo de negocios artículo ventaja competitiva de Henry Chesbrought. Recuperado en: https://mba.americaeconomia.com/sites/mba.americaeconomia.com/files/paperventajacompetitiva.pdf

Lozano, L., Caicedo, J., Fernández, T. y Onofre, R. (2019). El ozano, L., Caicedo, J., Fernández, T. y Onofre, R. (2019). El modelo de negocio: metodología CANVAS. Como innovación estratégica para el diseño de proyectos empresariales. Revista Ciencia e Investigación, vol. 4. Recuperado en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=7368617

Mar tínez , M .(20 09. Comportamiento humano. Nuevos métodos de investigación. México: Trillas

Osterwalder, A. y Pigneur, Y. (2011). Generación de modelos de negocio. Un manual para visionarios, revolucionarios y retadores. DEUSTO.

Palacios, M. y Duque, E. (2011). Modelos de negocio: propuesta de un marco conceptual para centros de productividad. Administración & Desarrollo, vol. 53, núm. 39, pp. 23-34. Recuperado en: https://www.google.com/url?esrc=s&q=&rct=j&sa=U&url=https://dialnet.unirioja.es/ descarga/articulo 3776508.pdf&ved=2ahUKEwiuzIK5oav2AhWESTABHc1yC54QFnoECAgQAg&usg=AOvVaw3 K5iDQQchOP6zrjB9Kmodc

Ricart, J. (2009). Modelo de negocio: El eslabón perdido en la dirección estratégica. Universia Business Review, núm. 23, pp. 12-25. Recuperado en: https://www.redalyc.org/ pdf/433/43312282002.pdf

Rivera, H. ; Rojas N. ; Maldonado, L. y Sarmiento, J. (2018). El concepto de modelo de negocio: evidencia desde una pyme latinoamericana de Calzado. Teknos Revista Científica, 18 (1), pp. 117-127. Recuperado de: https://revistas-tecnologicocomfenalco.info/index.php/teknos/ article/view/951/815

Rodríguez, A. (2009). Nuevas perspectivas para entender el emprendimiento empresarial. Pensamiento y Gestión, núm. 26, pp. 94-119. Recuperado en: http://www.scielo. org.co/pdf/pege/n26/n26a05.pdf

Saldarriaga, M., Guzmán M. y Concha, E. (2019). Innovación empresarial: factor de competitividad y calidad de vida en Popayán, Colombia. Revista Venezolana de Gerencia, vol. 2. Recuperado en: https://www.redalyc.org/articulo. oa?id=29063446008

Salinas, F. y Osorio, L. (2012). Emprendimiento y economía social, oportunidades y efectos en una sociedad en transformación CIRIEC – España. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, núm. 75, pp. 128 – 151. Recuperado en: https://base.socioeco.org/docs/_ pdf_174_17425798008.pdf

Sarmiento, I. ; García, A. y Hernández, J. (s/f). Business model Canvas. Recuperado en:https://www. uaeh.edu.mx/investigacion/productos/6519/business_ model_canvas.pdf

Scarone, C. (2005). La innovación en la empresa: La orientación al mercado como factor de éxito en el proceso de innovación en producto. Trabajos de Doctorado. Recuperado en: https://www.uoc.edu/in3/dt/esp/scarone0405.pdf

Toniut, H. (2020). Uso del modelo de negocio para la innovación empresarial: Aportes de los principales auto-res. Palermo Business Review, núm. 22, pp. 139-156. Recuperado en: https://www.palermo.edu/negocios/ cbrs/pdf/pbr22/PBR_22_08.pdf

Uribe, M. (2017). El emprendimiento: Algunas reflexiones desde un enfoque de revisión. Clío América, vol. 11, núm. 22, pp. 219-239. Recuperado en: https:// www.google.com/url?esrc=s&q=&rct=j&sa=U& url=https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6509219. pdf&ved=2ahUKEwiM7tvSr_T2AhUESj ABHeHeAJk4FBAWeg QIBBAC&usg = AOvVaw3idW Dg8Sw PIwLizveUoq-c

Varela, R. (2008). Innovación empresarial. Arte y ciencia en la creación de empresas. Santa Fe de Bogotá: Pearson Educación de Colombia.

Varela, R. y Ramírez, R. (2019). Emprendimiento empresarial, inversión en I+D y marco institucional en México. Análisis Económico, vol. 34, núm. 86, pp. 133-156. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/pdf/ane/ v34n86/2448-6655-ane-34-86-133.pdf

Weinberger, K. (2009). Plan de negocios. Herramienta para evaluar la viabilidad de un negocio. Nathan associates Inc. Recuperado de: https://www.nathaninc.com/wp-content/uploads/2017/10/LIBRO-PLAN-DE-NEGOCIOS-2. pdf

Zott, C. y Amitt, R. (2009). La importancia de innovar en el modelo de negocio. Revista de Antiguos Alumnos, núm. 115. Recuperado en: https://media.iese.edu/research/ pdfs/ART-1594.pdf

Published

2022-12-06

How to Cite

Rengifo Avadez, L. A. (2022). Business model in entrepreneurial entrepreneurship. Observador Del Conocimiento, 7(2), 39–50. Retrieved from https://revistaoc.oncti.gob.ve/index.php/odc/article/view/24

Issue

Section

Ensayos de investigación