Echnology and innovation as an opportunity for education and sustainable development

Authors

Keywords:

Sustainable development, innovation technology, education

Abstract

The aim of this study is to develop the theme of innovation and educational technology. As an opportunity for sustainable environmental development. Based on a bibliographic review referred to some reflections on science and technology for sustainable development. Previously assessed at the Latin American and Caribbean regional workshop on science and technology for sustainable development (2002). Based on the opportunities and challenges that these terms entail for sustainability in the above regions and other educational and sustainability considerations. As tools for training, from which ideas and practices are generated, to achieve global objectives for the sustainable development of nations on The Agenda 2030. After referring to the aspects of the model of sustainable development from the Latin American perspective, a brief description was made from a European perspective, concluding that the sustainability paradigm is a complex problem that refers to the need to reform scientific and technological capability of the regions, and reorient actions from the endogenous, in a global partnership and exchange environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elvira Alfonsi, Universidad Nueva Esparta

Elvira, Alfonsi
Universidad Nueva Esparta
orcid: 0000-0003-3200-2943
elviraa2010@hotmail.com
Venezuela

References

Cárdenas, A. (2015). Tecnología para el desarrollo sostenible. Recuperado en: https://secmotic.com/tecnologia-parael-desarrollo-sostenible

CEPAL (2018). La tecnología y la innovación son fundamentales para la implementación de la Agenda 2030 en América Latina y el Caribe. Recuperado en : https://www.cepal.org/es/ comunicados/la-tecnologiala-innovacion-son-fundamentales-la-implementacionla-agenda-2030-america

CEPAL (2003). Ciencia y tecnología para el desarrollo sostenible. Recuperado en: https://repositorio.cepal.org/bitstream/ handle/11362/6538/1/S0316_ es.pdf

Eco e m b e s ,(2021). L a Transformación Digital Aliada de la Sostenibilidad. Recuperado en: https:// ecoembesempleo.es/la-transformacion-digital-aliada-dela-sostenibilidad/

ONU (1972). Conferencia de las Naciones Unidas sobre el Medio Ambiente Humano. La Declaración de Estocolmo. Recuperado en: http://ordenjuridico.gob.mx/TratInt/Derechos%20Humanos/ INST%2005.pdf

ONU (1982). El informe Brundtland. Recuperado en: https://www. cambioclimatico.org/contenido/el-informe-brundtlandnuestro-futuro-en-comun

UNESCO (2020). ¿Qué es la Educación para el Desarrollo Sostenible?. Recuperado en: https://es.unesco.org/themes/ educacion-desarrollo-sostenible/comprender-EDS

UNESCO. (2018). Uno de cada cinco niños, adolescentes o jóvenes del mundo no está escolarizado. Recuperado en: https://es.unesco.org/news/ cada-cinco-ninos-adolescentes-o-jovenes-del-mundono-esta-escolarizado

UNESCO (2015). Educación 2030 Declaración de Incheon: Hacia una educación inclusiva, equitativa y de calidad y un aprendizaje. Recuperado en: https://www.gcedclearinghouse.org/sites/default/files/ resources/245656s.pdf

UNESCO (2006). Decenio de las Naciones Unidas de la Educación con miras al Desarrollo Sostenible (2005-2014) : Plan de aplicación internacional 2006. Recuperado en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000148654_ spa

PNUD (2018). Ensayos sobre desarrollo sostenible. La dimensión económica de la Agenda 2030 en la Argentina – Buenos Aires: PNUD. Recuperado en: https://www.bing.com/search ?q=ensayos+sobre+el+desar rollo+sostenible&cvid=17db8 401c5cf4c528390e8094de46 2a1&aqs=edge..69i57.15989j0j 4&FORM=ANAB01&PC=U531

Sousa, A. y Uceda-Maza, F., (2017). Más allá de los desafíos del decenio de la educación para el desarrollo sostenible: una reflexión necesaria. Recuperado en: https://www.redalyc.org/ pdf/4815/481554850012.pdf

Smith, A. (2003). Tecnología y Desarrollo Sustentable. Una Perspectiva Europea. Recuperado en: https:// w w w.redalyc .org/ pdf/124/12499401.pdf

Published

2022-12-07

How to Cite

Alfonsi, E. (2022). Echnology and innovation as an opportunity for education and sustainable development. Observador Del Conocimiento, 7(1), 88–101. Retrieved from https://revistaoc.oncti.gob.ve/index.php/odc/article/view/36

Issue

Section

Ensayos de investigación