Digital transformation model of university experimental development
Keywords:
Digital transformation, university experimental development, institutional platform, skills and abilities, factors for successAbstract
In the period of transformation thought in full swing, supported by the increase in technological connectivity, processing capacity, self-generation of information and self-learning incorporated into daily life, the Territorial Polytechnic University requires reducing the impact on the pace of change of technology as a source of inequality in society, therefore, it is essential to exponentially configure models where the principle of active effort is increased by the access capacity in the operation, in order to distribute in an accelerated manner with solutions to completely deficiencies, different within the framework of unequal contribution capacities for different generations that must be attended to simultaneously, hence the goals of the research was to generate a Model of Digital Transformation of University Experimental Development, based on knowledge-generating organizations of a polytechnic and territorial nature. The theoretical support addressed the digital transformation, the university experimental development, the institutional platform, the abilities and skills, in addition to the factors for success. The research was based on positivist epistemology under a quantitative approach. The results revolved around strengthening the responsibilities of the functions in the universities in order to raise the quality in the field of action, incubate organizational skills that impact management and generate value in the operation of the signatory processes of technological development and innovative.
Downloads
References
Almaraz, F.; Maz, A. y López C. (2017). Análisis de la Transformación Digital de las Instituciones de Educación Superior. Un marco de referencia teórico. Revista Científica. La Rioja, España: Edmetic. Recuperado en mayo de 2020 de https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i1.5814
Asamblea Nacional Constituyente (2019). Acuerdo Proyecto Nacional Simón Bolívar, Tercer Plan Socialista de Desarrollo Económico y Social de la Nación 2019-2025. Gaceta Oficial 6.446 Extraordinaria, abril, 8, Caracas. Recuperado en junio de 2021 de https://www.traviesoevans.com/wp-content/uploads/gacetas/2019/04-abril/2019-04-08-6446-extraordinario.pdf
Ávalos, I. (2015). La producción de conocimientos: la democratización es el nombre del juego. Revista Científica. Buenos Aires, Argentina: Fondo Editorial OEI. Recuperado en febrero de 2019 de http://publicaciones.filo.uba.ar/sites/publicaciones.filo.uba.ar/files/Hacialademocratizaciondelconocimiento_interactivo.pdf
Cardona, S. (2018). Innovación: pilar de competitividad en cuarta revolución industria. Barranquilla, Colombia: El Heraldo. Recuperado en septiembre de 2018 de https://www.elheraldo.co/mundo/la-cuarta-revolucion-industrial-una-grandiosainnovacion
Carlile, P. y Christensen, C. (2006). The cycles of theory building in management research. Massachusett USA. Editorial: Harvard Business School Working. Recuperado en diciembre de 2020 de https://www.researchgate.net/publication/247824067_The_Cycles_of_Theory_Building_in_Management_Research
CRUE. (2017). Transformación Digital en la universidad. Artículo de opinión. Madrid, España: Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas. Recuperado en mayo de 2020 de https://tic.crue.org/wp-content/uploads/2017/05/Transformacion-digital-en-la-Universidad.-Lluis-Ariño.-URV.-Director-de-los-Servicios-TIC.pdf
Murillo, A. (2003). ¿Qué son los Factores Críticos del Éxito y como se vinculan con el BSC? San José, Costa Rica: Deinsa. Recuperado en enero de 2019 de http://www.deinsa.com/cmi/documentos/Los_factores_criticos_del_exito.pdf
OCDE (2015), Frascati Manual 2015: Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities. OECD Publishing, Paris. Recuperado en julio de 2018 de https://www.oecd.org/sti/frascati-manual-2015-9789264239012-en.htm
Páez-Gabriunas, I.; Sanabria, M.; Gauthier-Umaña, V. y Méndez-Romero R. (2022). La transformación digital de las organizaciones. Rosario, Argentina. Recuperado en octubre de 2022 de https://doi.org/10.12804/urosario9789587848366
Petit, E. (2012). Desarrollo Organizacional para la gerencia de la innovación en Latinoamérica. Maracaibo Venezuela: Tesis doctoral.
Pombo, C.; Gupta, R. y Stankovic, M. (2018). Servicios sociales para ciudadanos digitales. Oportunidades para América Latina y el Caribe. Buenos Aires, Argentina: Banco Interamericano de Desarrollo. Recuperado en noviembre de 2019 de https://www.researchgate.net/publication/331131763_Servicios_sociales_para_ciudadanos_digitales_Oportunidades_para_America_Latina_y_el_Caribe/link/5c66d205299bf1e3a5abd241/download
Ramírez, C. (2017). Modelo para el desarrollo de competencias gerenciales en relaciones humanas dirigidas al empresario venezolano. Bárbula, Venezuela: Tesis doctoral.
Ramírez M., Reynier I.; Royero O., Giovanni A. y El Kadi J., Omar N. (2019). Gestión tecnológica como factor clave de éxito en universidades privadas. Revista Científica. Maracaibo, Venezuela: TELOS. Recuperado en marzo de 2020 de https://doi.org/10.36390/telos211.03
Rodríguez, Y. (2014). Modelo de uso de información para la toma de decisiones estratégicas en organizaciones de información cubanas. La Habana, Cuba: Tesis doctoral.
Rodríguez, J. (2017). Un marco filosófico para la reforma universitaria de la USACs. Revista de divulgación. San Carlos de Guatemala. Guatemala: Análisis de la Realidad Nacional. Recuperado en octubre de 2020 de https://ipn.usac.edu.gt/wp-content/uploads/2017/07/IPN-RD-121.pdf
Rodríguez, R.; Vázquez, A.; Piedra, V. y Alcántara, M. (2018). Propuesta de modelo teórico de calidad y productividad en empresas metalmecánicas. Libro de Resultados de Investigación. Santa Bárbara del Zulia, Venezuela: Fondo Editorial Unesur. Recuperado en agosto de 2020 de https://www.unesur.edu.ve/libros-1/summary/8-libros/46-libro-gestion-del-conocimiento-vol-8
Salica, M. (2018). Caracterización de las habilidades del pensamiento crítico para el desarrollo del conocimiento didáctico del contenido en profesores de ciencias naturales. Salamanca, España: Enseñanza & Teaching. Recuperado en febrero de 2019 de https://doi.org/10.14201/et2018361199221
Soler, J. (2018). La Transformación Digital en las empresas. Santiago de Chile, Chile: Economía y Negocios. Recuperado en julio de 2020 de http://simehbucket.s3.amazonaws.com/miscfiles/transformacion-digital-en-las-organizaciones_3vf8ts3e.pdf
Tuning (2014). Tuning Educational Structures in Europe. Bilbao, España: Publicaciones de la Universidad de Deusto. Recuperado en octubre de 2019 de https://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningEUI_Final-Report_SP.pdf
Villalobos, J.; Guevara, S. y Barreto C. (2020). Habilidades transversales en universidades como factor de oportunidad en el contexto de la cuarta revolución industrial. Libro de resultados de Investigación. Maracaibo, Venezuela: Fondo Editorial URBE. Recuperado en junio de 2021 de https://www.urbe.edu/investigacion/centros/memorias/pdfs/Memorias_X_Jornadas_CIDETIU.pdf
Villalobos, J.; Urdaneta, J. y González, A. (2020). Transformación Digital en universidades en el contexto de la Cuarta Revolución Industrial. Revista Científica. Maracaibo, Venezuela: RECITIUTM. Recuperado en julio de 2021 de http://recitiutm.iutm.edu.ve/index.php/recitiutm/article/178
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.