Institutional and personal meanings of mathematical objects positions in play in the teaching process and learning of mathematics

Authors

  • Angélica Martínez Experimental Libertador Pedagogical University (ELPU)
  • Mario Arrieche Experimental Libertador Pedagogical University (ELPU)

Keywords:

Ontosemiotic approach, teaching of mathematics, cognition and mathematical instruction

Abstract

The meaning that teachers and students assign to the different mathematical objects put into play in each study context; It can be an influential factor in the intensification of the existing problem in the teaching and learning of mathematics at all educational levels of the country. Given this situation, this research aims to identify, describe, explain, interpret and analyze the institutional and personal meanings of the mathematical objects put into play in the teaching and learning processes of mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Balacheff, N. (1990). Towards a “problématique” for research on mathematics teaching. Journal for Research in Mathematics Education, 21 (4): 259-272

Brousseau, G. (1980). Address of members of the G.R.D.M. (France) at the ICME IV.

Bruner, J. (1991). Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza. Col. Psicología menor.

Chevallard, Y, Bosch, M. y Gascón, J. (1997). Estudiar matemáticas: el eslabón perdido entre la enseñanza y el aprendizaje. Barcelona: Horsori e ICE de la Universidad de Barcelona.

Cohen, L.; Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Dummett, M. (1991). ¿Qué es una teoría del significado? En L.M. Valdés (Ed.) La búsqueda del Significado. Madrid: Tecnos [Original en ingés publicado en 1975]

Godino, J. D. (2001). Un enfoque semiótico de la cognición matemática. Departamento de Didáctica de la Matemática. Universidad de Granada, [en línea], de http://www.ugr.es/local/ jgodino/

Godino, J. D.; Batanero, C. (1994). Significado institucional y personal de los objetos matemáticos. Recherches en Didactique des Mathématiques, 14 (3): 325-355.

Godino, J.D. (1999). Implicaciones metodológicas de un enfoque semióticoantropológico para la investigación en didáctica de las matemáticas. En T. Ortega (Ed.), Actas del III Simposio de la SEIEM. 196-212.

Goetz, J.; Lecompte, M. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata. Shaum. Libros Mc Graw - Hill.

González, F. (2003). Educación Matemática. Comunicación presentada en la I Jornada de investigación en Educación Matemática de la UPEL Maracay.

Recherches en Didactique des Mathematiques. 2 (1):130-135

Roa, R. (2000). Razonamiento combinatorio en estudiantes con preparación matemática avanzada. Tesis Doctoral. Departamento de Didáctica de la Matemática de la Universidad de Granada.

Sierpinska, A. (1990). Some remarks on understanding in mathematics. For the learnig of

Published

2024-05-02

How to Cite

Martínez , A., & Arrieche, M. (2024). Institutional and personal meanings of mathematical objects positions in play in the teaching process and learning of mathematics. Observador Del Conocimiento, 2(6), 128–135. Retrieved from https://revistaoc.oncti.gob.ve/index.php/odc/article/view/460

Issue

Section

Artículos