Social representations of the integrated securities in citizen identity from the university pedagogical praxis

Authors

Keywords:

Social representations, integrated values, citizen identity, university pedagogical practice

Abstract

Universal values are part of the institutionality of modern societies as they are transmitted by educational systems from where they can be investigated in the reality of everyday life. With respect to this, the present research points to the generation of a model of social representations of the values integrated in the venezuelan citizen identity from the university pedagogical praxis, in order to describe and to interpret the meanings that the teaching actors promoted, which allowed the construction of said model. These social representations are expressed in concepts derived in the course of communications with links between social objects and the world with an individual and collective identity, focused on language with identity indicators that represent opinions, images, attitudes, ideas that allow organizing aspects of their individual and group world, from the university pedagogical practice. Hence, the research was oriented under the qualitative epistemological approach and was approached with the interpretive method. The study data were obtained through the techniques of the focus group and in-depth interview in the Comprehensive Education Degree of the National Polytechnic Experimental University of the National Armed Forces (UNEFA). The epistemological support allowed to describe the empirical components and interpret with the theoretical foundations the different forms of communication and interaction for the understanding of the actors and the observer. Based on the results, a model was created aimed at developing teaching action and theory in cognitive and socio-emotional training, which includes the teaching experience within the university environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maribel Salazar Uzcátegui, Universidad Nacional Politecnica Experimental de la Fuerza Armada

Maribel, Salazar Uzcátegui
Universidad Nacional Politecnica Experimental de la Fuerza Armada
orcid: 0000-0002-9681-9218
salazar.maribel3@gmail.com
Caracas-Venezuela

References

Abric, J. (1994). Prácticas sociales y representaciones. Universidad de Francia.

Alfonzo, I. (2005). La teoría de las representaciones sociales. Artículos. Disponible:www.psicologiaonline.com/articulosrepresentaciones_sociales. [Consulta: 2012, enero, 2].

Albornoz, O. (1962). Valores sociales en la educación venezolana. Boletín bibliográfico. Universidad Central de Venezuela. Caracas-Venezuela.

Alvarenga, J.L. (1982). La política cultural. El Universal. (05-09-82). Venezuela.

Álvarez, Martínez y Urdaneta. (2001). Actitudes lingüísticas en Mérida y Maracaibo: otra cara de la identidad. Boletín antropológico. Año 20, vol. II, nro. 52, mayo-agosto 2001, pp145-166. Universidad de los Andes. Mérida.

Araya, S. (2002). Las representaciones sociales: ejes para su discusión. Primera edición. Costa Rica.

Arellano, F. (1979). Historia de la lingüística. Editorial Universidad Católica Andrés Bello. Caracas-Venezuela.

Baladeras, M. (1987). La teoría de la Acción Comunicativa. Cuadernos de pensamiento. Pp. 99- 112 [Documento en línea] Disponible: es.scribd.com/.../habermas-jurgen-teoria-de-la-accion-comunicativa-i [Consulta: 2011, junio, 25].

Barreras, M. (2010). Modelos epistémicos en investigación y educación. Sexta edición. Ediciones Quirón. Caracas- Venezuela.

Barroso, M. (2011). Autoestima del venezolano. Democracia o marginalidad. Editorial Galac, S.A. Caracas. Venezuela.

Bolívar, A. (1995). La evolución de valores y actitudes. Grupo Amaya. Madrid- España.

Borja, J. (1998). Historia de la ciudadanía. La factoría nro 7. [Documento en línea]. Disponible http:// www.lafactoriaweb.com/articulos/borja7htm. [Consulta: 2012, septiembre, 28].

Bordieau, P. (1979). Visión general de teoría y práctica. Cambridge.

Candau, J. (1998). Memoria e identidad. Ediciones Sol. Buenos Aires-Argentina.

Cárcamo, V. H. (2008). Ciudadanía y formación inicial docente: explorando las representaciones sociales de académicos y estudiantes. Revista de pedagogía, Vol 29, Nro 85, julio-diciembre 2008, pp. 245-268. UCV.

Claramaconi, L. (1993). El educador: sujeto psicomotor de libertad. Trabajo de Grado no publicado. Universidad Católica Andrés Bello. Caracas.

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. (2000). Gaceta Oficial Nro. 5453 Extraordinario de fecha 24 de marzo de 2000.

Corominas, J. (1976). Diccionario etimológico de la lengua castellana. Editorial Gredos. España.

Cortina, J. (2005). Identidad y ciudadanía. Fondo de Cultura Económica. México.

Dewey. J. (1952). La búsqueda de la certeza. Fondo de Cultura Económica. México.

Diccionario de la Real Academia Española. (2001). Vigésima Segunda Edición. Editorial Espasa Calpe, S. A, Madrid, España.

Eco, H. (1998). A todos los efectos. Editorial Anagrama. Barcelona. España.

Fermoso, P. (1976). Teoría de la Educación. Madrid.

Fernández, S. (1997). Habermas y la teoría crítica de la sociedad. Legado y diferencias en Teoría de la Comunicación. Universidad de Chile. [Documento en línea].Disponible:biblioteca.universia.net/.../habermas-teoria-critica-sociedad-legado [Consulta: 2011, junio 28].

Frondizi, E. (1958). ¿Qué son los valores? Fondo de Cultura Económica. México.

Gadamer, G. (1060). Verdad y método: fundamentos de la hermenéutica. Sigueme. Salamanca.

García, A. (1998). Ética o filosofía Moral. Editorial Diana. México. Universidad de Murcia. Nómadas. Revista crítica de Ciencias sociales y jurídicas.

García, A. (2008). Identidades y Representaciones Sociales: la construcción de las minorías. México.

Giménez, G. (1996). Materiales para una teoría de las identidades sociales. UNAM. México.

Goets, J y M, Le Compte. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Morata. Madrid.

Habermas, J. (2002). Teoría de la acción comunicativa. Taurus, Madrid. México.

Hernández, R, Fernández C y Baptista P. (1998). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill. Venezuela.

Hernández, Y. (2001). ¿Qué es la práctica educativa? Editorial docencia. Venezuela.

Hidalgo, C. (1991). Jodelet. Representaciones Sociales. Universidad de BuenosAires. Facultad de psicología. [Artículo en línea].Disponible: sisbib.unmsm.edu.pe/bvrevistas/psicologia/1999.../apendice_2.htm

Horne, H. (1967). Una filosofía idealista de la Educación. Editorial Losada. Buenos Aires. Argentina.

Hoyos, G. (2003). Ciudadanía, democracia y valores en sociedades plurales. Monografías virtuales. Nro. 2, agosto-septiembre 2003.

Ibáñez, T. (1988). Ideología de la vida. Editorial Sendai. España.

Ley Orgánica de Educación. (2009). Gaceta Oficial de la República de Venezuela 2635 (Extraordinario), julio, 28, 2009.

López, R. (2010). Vicisitudes de la identidad y el desarrollo nacional. Revista latinoamericana de ensayo. [Artículo en línea].Disponible: historiacritica.uniandes.edu.co › Revista No 44

Lozano, Peña-Marín, y Abril. (1999). Análisis del discurso. Hacia una semiótica de la interacción verbal. Editorial Cátedra. Madrid.

Martínez, M. (2008). El método etnográfico. Editorial Trillas. México.

Martínez, M. (2010). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Editorial Trillas. México.

Mendoza, J. (2001). El transcurrir de la memoria colectiva: la identidad. México.

Morales, M. (2000). Modelo axiológico basado en la ética y la moral para reforzar la identidad nacional. Tesis doctoral. Universidad Santa María.

Moscovici, S. (1961). Las representaciones sociales. Editorial Tauro.

Páez, I. (2001). Comunicación, lenguaje humano y organización del código Lingüístico. Segunda Edición. Vadell Hermanos Editores. Venezuela.

Plan de la Patria 2013-2019. Disponible en:http://www.consejoslocales.org/clpp/archivos/PLANdeDESARROLLO.PPT

Pérez, A. (2005). Ciudadanía: imaginario social y representaciones sociales. Universidad Nacional del Nordeste. [Artículo en línea].Disponible:www.unne.edu.ar/unnevieja/Web/cyt/com2005/1-Sociales/S-

Pruvost, M. (2011). El lenguaje que nos identifica. Universidad Nacional del Litoral. Argentina. . [Artículo en línea]. Disponible:www.educar.org/articulos/ellenguajequenosidentifica.asp

Raitier, A. (2010). Representaciones Sociales. Editorial Eudeba. Argentina.

Rojas de Rojas, M. (2004). Identidad y cultura. Educere, Artículos Arbitrados, octubre-diciembre, Vol. 8, nro. 027. Universidad de los Andes, Mérida-Venezuela. [Artículo en línea].Disponible: www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/19911/1/articulo6.pdf

Rosemblat, A. (1986). La educación en Venezuela: voz de alerta. Monte Ávila Editores. Caracas- Venezuela.

Rosa, A, Bellelli, G y Bakhurst D. (2000). Memoria colectiva e identidad nacional. Biblioteca nueva, S.L. Madrid, España.

Sabino, C. (1999). Introducción a la metodología de la investigación. Caracas.

Saussure, F. (1980). Curso de lingüística general. Vigésima Edición. Editorial Losada. Buenos Aires- Argentina.

Silva, A. (2000). La reproducción del desarraigo y las identidades colectivas en la vida cotidiana. Fermentum. Revista venezolana de sociología y antropología, Vol 10, Nro. 29, septiembre-diciembre,pp.445-452. Universidad de los Andes, Venezuela. [Artículo en línea].Disponible:www.redalyc.org.[Consulta: 2012,julio,23].

Straus, A, y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Contus. Editorial Universidad de Antioquia. Colombia.

Taylor, S. y Bogdan R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Editorial Paidos. Barcelona. España.

Toledo, A. (1993). Educación para el trabajo, la alternativa. Trabajo de Grado, no publicado. Universidad Católica Andrés Bello. Caracas. Venezuela.

Tzvetan, O. (1986). Diccionario enciclopédico de las ciencias del lenguaje. Siglo veintuno editores. Madrid- España.

UNESCO (2006). Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: Visión y Acción.[Documento en línea]. Disponible: http://www.unesco.org/new/es/unesco [Consulta: 2012, mayo 8].

Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (2012). Manual de trabajos de Grado, de Especialización y Maestría y Tesis Doctorales.4ta reimpresión Caracas: Fedupel.

Vásquez, F. (2015). Sistema de la calidad de la praxis docente en los ambientes simulados de la ingeniería mecánica. Tesis doctoral. Universidad Latinoamericana y del Caribe.

Yuren, M. (2006). Leyes, teorías y modelos. .[Artículo en línea].Disponible:https://es.scribd.com/doc/.../[Consulta: 2015, junio15].

Zambrano, W. (2009). La lengua: espejo de la identidad. Saber ULA. [Artículo En línea].Disponible: http//:www.saber.ula.ve. [Consulta: 2012, diciembre, 25].

Published

2023-02-14

How to Cite

Salazar Uzcátegui, M. (2023). Social representations of the integrated securities in citizen identity from the university pedagogical praxis. Observador Del Conocimiento, 6(3), 37–61. Retrieved from https://revistaoc.oncti.gob.ve/index.php/odc/article/view/48