Music as a strategy to improve the reading comprehension

Authors

  • Norys Ojeda Libertador Experimental Pedagogical University (LEPU)
  • Adriana Sequera Libertador Experimental Pedagogical University (LEPU)

Keywords:

Strategy, music, action research, reading comprehension

Abstract

The objective of this research was to promote music as a strategy to improve reading comprehension in children of the Bolivarian School "Alicia Tremont de Medina", located in Punto Fijo, Falcón state. The investigation started with a diagnosis, made with the objective of reviewing the needs in the level of reading comprehension of children. It was based on a qualitative paragdima, particularly in a model of participatory action research. The techniques used in the diagnosis were direct observation and interview. The instruments were the estimation scale, the checklist and the verification table.The instruments were the estimation scale, the checklist and the verification table. The results obtained allowed to identify weaknesses in the reading comprehension of the students, especially in the interpretation of texts, analysis, synthesis and interpretation of morals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albert, M. (2007). La Investigación Educativa. Claves Teóricas. Madrid: McGraw Hill Interamericana.

Berlioz, H. (2002). Enseñanza e investigación en psicología. Veracruz: Universidad Veracruz.

García, E. (2004) Posibles beneficios del aprendizaje musical significativo en el desarrollo global del niño de entre 4 y 6 años con deficiencia visual o ceguera. Revista de Psicodidáctica, 17.

Guardia, M. (2008). Vamos a cantar. Revista innovación y experiencias educativas, 12.

Habermeyer, S. (2001). Cómo estimular con Música la Inteligencia de Los Niños. México: Editorial Selector.

Jiménez, M. (2012). La música y su relación con el lenguaje en la educación preescolar. Tesis de grado. Maestría en Pedagogía, Universidad de la Sabana, Colombia.

Sadín, E. (2003). Investigación Cualitativa en Educación. Madrid: Mc Graw Hill.

Silva, M. (2010). Influencia en la realización de actividades musicales en el Proceso de la Adquisición de la Lectoescritura. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Published

2024-05-02

How to Cite

Ojeda, N., & Sequera, A. (2024). Music as a strategy to improve the reading comprehension. Observador Del Conocimiento, 2(5), 113–118. Retrieved from https://revistaoc.oncti.gob.ve/index.php/odc/article/view/488

Issue

Section

Artículos