Social Impact of Prodinpa-Unefm Extension Projects as a University Social Responsibility Strategy

Authors

  • Deyamira Sarmiento Francisco de Miranda University College (FMUC)

Keywords:

University Social Responsibility, projects, social impact

Abstract

The purpose of this work was to analyze the social impact of PRODINPA extension projects, as a university social responsibility strategy. This is a field investigation, of a descriptive nature and with a non-experimental transectional design. A questionnaire was applied and, according to the results, most of the projects were aimed at training (57%) and technical assistance (26%), and 70% were aimed at vulnerable populations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ary, D., Jacobs, L. y Razovich, A. (1992). Introducción a la Investigación Pedagógica. México: Mc Graw Hill.

Asociación de Universidades Jesuitas de Latinoamérica–AUSJAL (2009). Políticas y sistema de autoevaluación y gestión de la responsabilidad social universitaria en AUSJAL. Córdoba: Alejandría Editorial.

Benjumea, J. (2011). Prácticas de Responsabilidad Social Empresarial que ostentan las Universidades Públicas y Privadas de la Ciudad de Manizales. Trabajo especial de grado. Maestría en Administración, Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia.

Domínguez, M. (2009). Responsabilidad Social Universitaria. Humanismo y Trabajo Social [en línea]. Recuperado el 02 de mayo de 2011, de http://redalyc. uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed. jsp?iCve=67812869001

François, V., de la Cruz, C. y Sasia, P. (2009). Responsabilidad social universitaria. Manual de primeros pasos. México: Mc Graw-Hill Interamericana.

Gaete, R. (2011). La responsabilidad social universitaria como desafío para la gestión estratégica de la Educación Superior: el caso de España. Revista de Educación de la Universidad de Antofagasta, 355, 109-133

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Pallella, S. y Martins, F. (2006). Metodología de la Investigación Cuantitativa. Caracas: Fedupel.

Reglamento del Programa de Desarrollo Integral del Personal Académico de la Universidad Nacional Experimental Francisco de Miranda (PRODINPA), Reforma. Resolución CU.001.1421.2009, del Consejo Universitario (27 de Enero de 2009), Universidad Nacional Experimental Francisco de Miranda, Coro, Venezuela.

UNEFM (2002). Marco Filosófico Institucional para la Transformación de la UNEFM.

UNESCO (1998). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. Declaración Mundial sobre la Educación superior en el siglo XXI: Visión y acción. Marco de acción prioritaria para el cambio y el desarrollo de la ecuación superior. Francia: UNESCO.

Vallaeys, F. (2008). Breve marco teórico de la Responsabilidad Social Universitaria [en línea]. Recuperado el 18 de octubre de 2011, de www. redivu.org/docs/.../Vallaeys_Francois_ responsabilidad.pdf

Vera, L. (2010). La responsabilidad social del profesor universitario en la integración de la docencia, la investigación y la extensión. Revista investigación en Ciencias Humanas- LUZ.

Published

2024-05-20

How to Cite

Sarmiento, D. (2024). Social Impact of Prodinpa-Unefm Extension Projects as a University Social Responsibility Strategy. Observador Del Conocimiento, 2(4), 9–18. Retrieved from https://revistaoc.oncti.gob.ve/index.php/odc/article/view/512

Issue

Section

Artículos