Ethnomathematics. a Possibility in the Sociocultural Perspective of Mathematics Education

Authors

  • Oswaldo Martínez Libertador Experimental Pedagogical University (LEPU)

Keywords:

Indigenous education, bilingual intercultural education, ethnomathematics, sociocultural perspective

Abstract

In recent decades, interest has grown in giving preponderance to the sociocultural perspective, in the field of Mathematics Education, particularly to respond to studies due to Mathematics practiced by differentiated groups. In this sense, interest arises in specifying the benefits of this perspective with a view to organizing a theoretical-referential support that allows the creation of a Mathematics Education course to be incorporated into the curricular transformation of the Bilingual Intercultural Education Program (PEIB) that, Currently, it is developing the Libertador Experimental Pedagogical University, El Mácaro Rural Pedagogical Institute (UPEL-El Mácaro) in indigenous towns and communities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bishop, A. (1999). Enculturación matemática: la educación matemática desde una perspectiva cultural, (trad. G. Sánchez Barberán. Barcelona: Paidós Ibérica.

Blanco, H. (2008). Entrevista al profesor Ubiratán D’Ambrosio. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, [en línea], 1(1): 21-25, de http:// www.etno matematica.org /v1-n1- febrero2008/blanco.pdf.

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela (1999). En Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela N° 5453. Poder Legislativo de Venezuela.

D’Ambrosio, U. (1985). Ethnomathematics and its place in the history and pedagogy of mathematics). For the Learning of Mathematics. 5(1): 44-48.

D’Ambrosio, U. (1998). Etnomatemática: Arte ou tecnica de explicar e conhecer. Sao Paulo: Editorial Ática.

D’Ambrosio, U. (2005). Etnomatemática. Elo entre as tradições e a modernidades. Coleção Tendências em Educação Matemática. Brasil: Autêntica Editora

D’Ambrosio, U. (2006). Um mini-guía sobre Etnomatemática. Documento digitalizado, no publicado.

Gerdes, P. (2004). Etnomatemática. Una introducción bibliográfica. Perspectiva escolar, 284. 52-57. Publicación de Rosa Sensat. Barcelona.

Ley de Idiomas Indígenas (2008). En Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela N° 38981. Poder Legislativo de Venezuela.

Ley de Patrimonio Cultural de los Pueblos y Comunidades Indígenas (2009). En Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela N° 39115. Poder Legislativo de Venezuela.

Ley Orgánica de Pueblos y Comunidades Indígenas (2005). En Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela N° 38344. Poder Legislativo de Venezuela.

Magro Ramírez, M. (2010). Propuesta de capacitación para los docentes indígenas del estado Amazonas. Documento digitalizado, no publicado y producido desde el Vicerrectorado de Docencia del la UPEL-Gobernación del estado Amazonas.

Martínez Padrón, O. (2009a, en prensa). A propósito de la ley de patrimonio cultural de los pueblos y comunidades indígenas. UPEL Cultural.

Martínez Padrón, O. (2009b). Fundamentación, objetivos, contenidos y evaluación del curso de Etnomatemática. Documento digitalizado, no publicado y producido desde el Centro de Capacitación para le Educación Crítica: UPEL-El Mácaro.

Martínez Padrón, O. (2012). An Ethnomathematic training experience on Venezuelan indigenous teachers. Journal of Mathematics and Culture, [en línea]. Focus Issue ICEM 4. 6(1): 286- 395, de http://nasgem.rpi.edu/journal-mathematics-culture-volume-6-number- 1-focus-issue-icem4.

Mtetwa, D. K. J. (1992). Matemática y Etnomatemática: Punto de vista de los estudiantes de Zimbabwe. Boletines ISGEn, [en línea]. 7 (1), de http://web. nmsu. edu/~pscott /isgems71.htm.

Oliveras, M. L. (1995). Artesanía andaluza y Matemáticas. Un trabajo transversal con futuros profesores. Revista Uno. Revista de. 6 (2): 73-84. Graó: Barcelona.

Oliveras, M. L. (2002). Etnomatemáticas y educación matemática Universidad de Granada, España, [en línea], de Etnomatematica.univalle.edu.co / articulo/oliveras1.pdf.

Oliveras, M. L. (2005). Microproyectos para la educación intercultural en Europa. Revista Uno: 38: 70-81.

Skovsmose, O. (1999). Hacia una filosofía de la educación matemática crítica (Trad. P. Valero). Bogotá: Una empresa docente.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Vicerrectorado de Docencia (1987). Diseño curricular: Educación intercultural bilingüe. Caracas: Autor.

Published

2024-05-20

How to Cite

Martínez, O. (2024). Ethnomathematics. a Possibility in the Sociocultural Perspective of Mathematics Education. Observador Del Conocimiento, 2(3), 99–108. Retrieved from https://revistaoc.oncti.gob.ve/index.php/odc/article/view/544

Issue

Section

Artículos