Institutional Evaluation One
Tool for Quality
University and its Impact on Society
Venezuelan

Authors

  • Leonor Perozo Valencia University Institute of Technology (VUIT)
  • Haydée Páez José Antonio Páez University (JAPU)
  • Marleni González Valencia University Institute of Technology (VUIT)

Keywords:

Institutional evaluation, management, society, quality, institution

Abstract

The institutional evaluation leads the universities to respond to the needs and interests of the social context of which they are a part, and of the commitment to build a better society as producers of knowledge through three basic functions: Teaching, Research and Extension with relevance, effectiveness and effectiveness, therefore the changes necessary for its transformation into quality educational institutions. Hence the importance of analyzing the institutional evaluation as a tool for university quality and its impact on Venezuelan society, effectively managing its social responsibility.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chiavenato, I. (2005). Administración en los Nuevos Tiempos Mc Graw Hill Interamericana Editores. Impreso por Quebecor World Bogota S.A. Colombia.

Chiavenato, I. (2006). Introducción a la Teoría General de la Administración Séptima Edición. Mc Graw Hill Interamericana Editores. Impresores Encuadernadores, S.A. de CV. Tlalnepantla. México.

Evaluación y Acreditación de la Educación Superior Venezolana. Caracas: IESALC/ UNESCO. [Documento en línea]: http://www.coneau.edu.ar/act_inter/ semint_iesalc03/Caso_Venezuela.PDF. [Consulta: 2004, Septiembre 20] Villarroel, C. (2005).

Fernández, N. (2003). La Evaluación y la Acreditación de la Calidad. Situación, Tendencias y Perspectivas. [Documento en Línea]: http://www.iesalc.unesco. org.ve/estudios/regionales_lat/ Seminario%20Las%20Nuevas%20 Tendencias%20de%2 0la%20Ev.%20 y%20la%20Acr.%20en%20ALC/ S%C3%ADntes%C3%ADs%20 de%20N

Hurtado, I., y Toro, J. (1998). Paradigmas y Métodos de Investigación en Tiempos de Cambio. Valencia: Editorial Clemente.

Mella, O. (1998). Naturaleza y Orientaciones Teórico – Metodológicas de la Investigación Cualitativa. [Documento en línea]. En: http:// www.reduc.cl/reduc/mella.pdf. [Consulta: 2004, Febrero 18] Red Iberoamericana para la Acreditación de la Calidad de la Educación Superior. RIACES. Glosario. www.riaces.net/ glosario.html.2007.[Consulta: 2007, Diciembre 20].

Sabino, C. (1994). El Proceso de Investigación. Caracas: Editorial Panapo. Villarroel, C. (2003).

Sistema de Evaluación y Acreditación de las Universidades Venezolanas: Origen, Concepción e Instrumentación. Caracas: IESALC/UNESCO. [Documento en línea]: http://www.iesalc.unesco.org. ve/ acreditacion/venezuela/Informe%20 Acreditaci%C3%B3n%20%20-%20 Villarroel%20-%20%20Venezuela.pdf. [Consulta: 2005, agosto 12]. Villaroel, C. (2004). La Evaluación Institucional de las Universidades. El MecanismosmásidòneoparaAsegurar su Calidad. CNU/OPSU. Impreso en los Talleres de Gráfico Colsòn. Caracas Venezuela.

Published

2024-06-13

How to Cite

Perozo, L., Páez, H., & González , M. (2024). Institutional Evaluation One
Tool for Quality
University and its Impact on Society
Venezuelan. Observador Del Conocimiento, 2(2), 47–56. Retrieved from https://revistaoc.oncti.gob.ve/index.php/odc/article/view/566

Issue

Section

Artículos