The Transcription of Songs as Metalinguistic Exercise for Learning of Competences Communications
Keywords:
Academic literacy, communicative competence, transcription of songs, linguistic analysisAbstract
These lines report a proven proposal at the university level to share and invite to improve it. It is a set of collaborative dynamics, whose purpose is to awaken in the student body their metalinguistic awareness and their communicative competences, through the systematic use of the transcription of songs. His critical-metalinguistic approach is deployed in terms of careful rewriting of songs, analyzing them as texts in terms of form and content.
Downloads
References
Carlino, P. (2003). Leer textos científicos y académicos en la educación superior: obstáculos y bienvenidas a una cultura nueva. Trabajo presentado en el 6o Congreso internacional de promoción de la lectura y el libro, Buenos Aires, Argentina.
Fraca, L. (2008). Aproximación compleja a un modelo pedagógico estratégico para la lengua materna. Conferencia presentada en la I Jornada de la Línea de investigación CILEDU, Caracas, Venezuela.
Morin, E. (2006). El Método. La humanidad de la humanidad. La identidad humana. Madrid: Cátedra. Páez, I. (1985). Algunos resultados de una investigación sobre las competencias y las deficiencias lingüísticas de estudiantes de la Universidad Simón Bolívar. Argos, 12.
Rincón, G. (2008). Entre-textos: la integración del lenguaje escrito en la enseñanza. Propuestas de intervención pedagógica para la comprensión y producción de textos académicos (pp. 99-129). Cali: Cátedra UNESCO para la lectura y la escritura en América Latina y Universidad del Valle.
Serrón, S. (1999). La situación de la enseñanza de la lengua materna en los institutos de educación superior. Letras, 59,165-182.
Serrón, S. (1998). Visión histórica de la alfabetización en Venezuela. En De la cartilla a la construcción del significado. Situación de la alfabetización en Venezuela (pp. 27-48). Caracas: RIAV.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.