The Transcription of Songs as
Metalinguistic Exercise for
Learning of Competences
Communications

Authors

  • Migdalia Márquez Eastern University (EU)

Keywords:

Academic literacy, communicative competence, transcription of songs, linguistic analysis

Abstract

These lines report a proven proposal at the university level to share and invite to improve it. It is a set of collaborative dynamics, whose purpose is to awaken in the student body their metalinguistic awareness and their communicative competences, through the systematic use of the transcription of songs. His critical-metalinguistic approach is deployed in terms of careful rewriting of songs, analyzing them as texts in terms of form and content.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carlino, P. (2003). Leer textos científicos y académicos en la educación superior: obstáculos y bienvenidas a una cultura nueva. Trabajo presentado en el 6o Congreso internacional de promoción de la lectura y el libro, Buenos Aires, Argentina.

Fraca, L. (2008). Aproximación compleja a un modelo pedagógico estratégico para la lengua materna. Conferencia presentada en la I Jornada de la Línea de investigación CILEDU, Caracas, Venezuela.

Morin, E. (2006). El Método. La humanidad de la humanidad. La identidad humana. Madrid: Cátedra. Páez, I. (1985). Algunos resultados de una investigación sobre las competencias y las deficiencias lingüísticas de estudiantes de la Universidad Simón Bolívar. Argos, 12.

Rincón, G. (2008). Entre-textos: la integración del lenguaje escrito en la enseñanza. Propuestas de intervención pedagógica para la comprensión y producción de textos académicos (pp. 99-129). Cali: Cátedra UNESCO para la lectura y la escritura en América Latina y Universidad del Valle.

Serrón, S. (1999). La situación de la enseñanza de la lengua materna en los institutos de educación superior. Letras, 59,165-182.

Serrón, S. (1998). Visión histórica de la alfabetización en Venezuela. En De la cartilla a la construcción del significado. Situación de la alfabetización en Venezuela (pp. 27-48). Caracas: RIAV.

Published

2024-06-13

How to Cite

Márquez, M. (2024). The Transcription of Songs as
Metalinguistic Exercise for
Learning of Competences
Communications. Observador Del Conocimiento, 2(2), 95–104. Retrieved from https://revistaoc.oncti.gob.ve/index.php/odc/article/view/571

Issue

Section

Artículos