Scientific Result Doctoral Applicable To University Transformation: A Pedagogical Strategy For The Educational, Productive and Service Teaching Process

Authors

  • Zuley León Cumaná University Institute of Technology (CUIOT)

Keywords:

University transformation, education, pedagogical strategy

Abstract

University transformation, as a strategy of Change for Venezuelan University Education, has bases to carry out a process of transformation and modernization of national universities, establishing a viable alternative in order to initiate a process of change. In the same way, it provides a basis for the National Council of Universities to establisha set of policies, norms and criteria for the formulation of projects and programs related to a university transformation. The type of research was participatory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Addine, F. (2001). Formación permanente de profesores. Retos del SXXI .Curso pre – Evento. La Habana. Pedagogía.

Álvarez, C. (1989). Fundamentos teóricos de la dirección del proceso docente–educativo en la educación superior. Cuba, La Habana. Documentos rectores de las políticas de la educación universitaria en la República Bolivariana de Venezuela. MPPE. (2012).

Dussú, R. (2004). Estrategia didáctica para la formación científico- profesional del estudiante de Licenciatura en Psicología. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Centro de Estudios de Enseñanza Superior “Manuel F Gran”, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

Habermas, J. (1984). Ciencia y técnica como ideología. Madrid: Technos. León, Jorge. (2007). Diseño de una estrategia de formación permanente para los docentes de la enseñanza técnico profesional en Venezuela sustentado en un modelo pedagógico del desarrollo endógeno. V Taller Internacional Innovación Educativa – SigloXXI. Las Tunas. Cuba. ISBN:978-959-16-0551-1.

Los institutos universitarios de tecnologías pasaron a ser politécnicos desde las Políticas y estrategias para el Desarrollo de la Educación Superior en Venezuela (2001-2006). Caracas.

Plan Sectorial (2008–2013) de la Educación Superior, y las líneas Estratégicas del Plan Simón Bolívar. Poder Popular para la Educación Superior.(2009).

Programas Nacionales de Formación. (PNF). (2008). Resolución 2.963. Gaceta Oficial No 38.930. Poder Legislativo Venezolano.

Reglamento para el Personal Docente y de Investigación de los Institutos y Colegios Universitarios. 1983. Caracas, Venezuela.

Reglamento para los Institutos y Colegios Universitarios. (1974). Artículo 24. Caracas, Venezuela.

Requejo, A. (2003). Educación permanente y educación de adultos. Barcelona: Editorial Ariel, S.A.

Vaillant, D.; Mancebo, E. (2001). Las transformaciones en la formación del personal docente. Revista Trimestral de educación comparada de la UNESCO. “Los Formadores de Jóvenes en América Latina - Desafíos, Experiencias y Propuestas” BIE, Ginebra, Suiza.

Published

2024-06-13

How to Cite

León, Z. (2024). Scientific Result Doctoral Applicable To University Transformation: A Pedagogical Strategy For The Educational, Productive and Service Teaching Process. Observador Del Conocimiento, 2(2), 115–120. Retrieved from https://revistaoc.oncti.gob.ve/index.php/odc/article/view/573

Issue

Section

Artículos