Continuous Improvement Model for the Management of Academic and Administrative Processes of the Civil Construction Department of Iutag

Authors

  • Danny Ferrer Alonso Gamero University Institute of Technology (AGUIOT)

Keywords:

Quality in education, academic-administrative processes, continuous improvement model

Abstract

The management of academic functions: teaching, research, administration and extension in higher education institutes such as the Alonso Gamero University Institute (IUTAG), are always the object of analysis and reflection by the main authors of the educational scenario. It is a feasible project, supported by a field study, not experimental, descriptive and ex post facto; The academic-administrative management of the Civil Construction Department of the IUTAG was scientifically addressed; with which it was achieved design a continuous improvement model for the management of this academic entity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[Alarcón N. y Méndez R. (2002)]. Calidad y productividad en la Docencia de la Educación Superior. Disponible en: http://www.monografias.com/ trabajos10/ponenc/ponenc.shtml.

[Al Mouchaal, B. (2004)]. Sistema de Gestión de la Calidad y Productividad de la Universidad Nacional Experimental Francisco Miranda, bajo la norma ISO 9001-2001. [Arias, F. (2000)]. El Proyecto de investigación. Venezuela: Editorial Epísteme.

[Aznouz, J.; Díaz, M. y Fasenda, J. (2000)]. Mejoramiento Continuo. Universidad Bicentenaria de Aragua. Facultad de ciencias Administrativas y Sociales. Escuela de Administración de Empresas.

[Brünner, J. (1999)]. Calidad y Evaluación en la Educación Superior en: evaluación y Acreditación Universitaria. Metodologías y experiencias. Eds. MarioLetelier y Eduardo Martínez. Caracas, Venezuela, Nueva Sociedad, UNESCO.

[Castellano de S., M (2002)]. Políticas de Extensión Universitaria. Ministerio de Educación Superior. Viceministerio de Políticas Académicas. Primer Congreso de Extensión en Educación Superior.

[Chirinos, R. (2001)]. Los Institutos Universitarios de Tecnología Hacia la Competitividad: Una Visión Gerencial. Maracaibo: Ed. Universidad “Dr. Rafael Belloso”.

[De la Orden Hoz, A. (1999)]. Desarrollo y Validación de un Modelo de Calidad Universitaria como base para su Evaluación. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa. Volumen 3. Número 1-2.

[Deming, W. (1996)]. Calidad y Productividad. Guía Mimeografiada.

[Donelly, J.; Gibson, J. e Ivancevich, J. (2000)]. Fundamentos de Dirección y Administración de Empresas. Colombia: Mc Graw Hill.

[Giménez Martínez, J. (2000)] Sociedad, Educación Superior y Extensión: Balance y Perspectivas. V Congreso Iberoamericano de Extensión. Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo México. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

[Gómez, J. (2004)]. Implantación de la Mejora Continua en la Calidad Educativa. EE.UU. Edc. Universidad Autónoma de Baja California.

[Gómez Bravo, L. (1992)]. Mejoramiento Continuo de Calidad y Productividad: Técnicas y herramientas (2a.ed.).Venezuela: FIM Productividad.

[González, (2000)]. Gestión de la calidad en la educación superior. Disponible en: www.consorcio edu.pe.[Guerrero, F. (2004)]. La didáctica hoy y el aprendizaje auténtico. Selección de temas. Módulo Gestión de la Calidad, Maestría Ing Industrial. Universidad de Cienfuegos.

[Harrigton, J. (2000)]. Administración total del mejoramiento continuo. La nueva generación. Editorial Mc Graw Hill Interamericana, S.A., Colombia.

[Hernández, L. (2000)]. Gestión Educativa en la Educación Superior. Caracas. Edc. Universidad Pedagógica Libertador.

[Hernández Sampieri, R.; Fernández Collado, C.; Batista Lucio, P.; (2003)]. Metodología de la Investigación. México: Edc. Mc Graw Hill.

[Instituto Universitario de Tecnología Alonso Gamero (2002)]. Definición de valores: Misión, Visión y Valores. Planificación Estratégica, Falcón: I.U.T.A.G.

[Legislación Venezolana. (1970)]. Capítulo II. De la enseñanza universitaria. Sección I. Disposiciones Generales. Artículo 146. Caracas: Pantín, Ramírez & asociados.

[Ley Orgánica de Educación. (28 de Julio de 1980)]. Gaceta Oficial No 2635 extraordinaria.

[Martínez, E. (1999)]. Ciencia, Tecnología y Desarrollo. Caracas: Editorial Nueva Sociedad. [Méndez, (2001)]. Diseño y desarrollo del proceso de investigación. (3a ed). Bogota: Edc. Mc Graw Hill.

[Morles, A. (1994)]. Trabajo de Investigación. Venezuela: Universidad Central de Venezuela.

[Sabino, C. (1999)]. Metodología de la Investigación. Caracas: Edc. El Cid.

[Sánchez, (2000)]. Revista de Pedagogía. Gestión educativa para la transformación de la escuela. Disponible en: Universidad Computense de Madrid. http://www. ucm.es/Bucm/fsl

[Sanner, (2002)]. Mejoramiento Continuo, una necesidad de estos tiempos. Disponible en: www.ilustrados. com

[Sullivar, L. (1998)]. Productividad como Base del Mejoramiento. México: Edc. Universal.

[Sundevil, V. (2001)]. Calidad y Productividad. Guía Mimeografiada.

UNESCO (1995). La Calidad en Educación Superior. Disponible en: www.Google.com.

[Universidad de Cienfuegos (2004)]. Gestacad 1.1: Gestión Académica Universitaria. Caliserv 1.0. (Información en línea) en www. umcc.cu/Institución/InHistoria .

[Universidad Pedagógica Libertador (2005)]. Manual de Trabajo de Grado de Especialización y Maestría y Tesis Doctorales. Caracas: Edc. U.P.E.L.

[Yajure, O. (1999)]. Propuesta Alternativa de Capacitación Tecnológica y Gerencial Universitario de Tecnología “Andrés Eloy Blanco”.

Published

2024-07-25

How to Cite

Ferrer, D. (2024). Continuous Improvement Model for the Management of Academic and Administrative Processes of the Civil Construction Department of Iutag. Observador Del Conocimiento, 2(1), 101–114. Retrieved from https://revistaoc.oncti.gob.ve/index.php/odc/article/view/596

Issue

Section

Artículos