Technological innovation in transformative education: scenarios, challenges and opportunities
Keywords:
Prospective scenarios, MORPHOL, transformative education, distance education, educational tools, COVID-19Abstract
Scenario analysis in research project management is crucial to drive the creation of proposals in various sectors,
especially in education. During the COVID-19 pandemic, distance education became essential due to the closure of educational centers in many countries. In this context, a research study emerged that analyzes the impact and transformation of education at all levels. The study uses a quali-quantitative approach based on data collection through documentary research. In addition, it highlights the importance of creating educational spaces that foster research and development, taking advantage of new
technologies. For scenario analysis, MORPHOL software isused, which automates visualizations and allows comparing different situations efficiently and prospectively. The purpose is to achieve the empowerment of people and the evolution of society, promoting valuation, recognition, security and inclusion in the transformative learning community. It reflects on how the educational response during confinement was approached, often moving away from appropriate standards for quality distance education, as avehicle for educational transformation if approached with sensitivity and equity.
Downloads
References
Bakkali, I. (2020). Hacia una educación transformadora. Propuestas, proyectos y experiencias. Adaya Press.
Barrientos, A., González, L. y Caldevilla, D. (2021). Nuevos escenarios educativos a partir del covid-19 en la educación
universitaria. Perspectivas de la comunicación, 149-170. doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-48672021000200149
Comisión Económica para América Latina y del Caribe (Cepal). (2020). La educación en tiempos de la pandemia de
COVID-19. Informe COVID-19. Cepal-Unesco. Disponible en: https://hdl.handle.net/11362/45904 .
Cruz, E. (2020). La educación transformadora en el pensamiento de Paulo Freire. Educere, 197-206.
Fox, K., Bryant, G., Lin, N. y Srinivasa, N. (2020). Time for Class – COVID-19. A National Survey of Faculty during COVID-19. (32). Disponible en: https://www.everylearnereverywhere. org/resources/time-for-class-covid-19- edition/
Galvez, M. y Llatas, F. (2022). Liderazgo transformacional en la gestión educativa: una revisión literaria. (Vol. 18). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s1990-86442022000200246 . Visitado el 04 de 2024.
García, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. Re
vista Iberoamericana de Educación a Distancia, 09-32. doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.24.1.28080
Godet, M. (2000). La caja de herramientas de la prospectiva estratégica.
Godet, M. (2007). Prospectiva estratégica: problemas y métodos. San Sebastian.
González, I. (16 de mayo de 2020). Coronavirus: Internet antes y después del coronavirus: así lo ha cambiado la cuarentena. El Español.
IESALC-UNESCO. (2020). Education: From COVID-19 school closures to recovery. Disponible en: https://www.unesco.
org/en/covid-19/education-response .
Mendoza Castillo, L. (2020). Lo que la pandemia nos enseñó sobre la educación a distancia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, L (Esp), 343-352.
Organización de las Naciones Unidas (2023). Organización de las Naciones Unidas. Disponible en: https://www.
un.org/sustainabledevelopment/es/education/ .Organización de las Naciones Unidades para la Educación,
Ciencia y Cultura (2021). Cinco preguntas sobre la educación transformadora. Disponible en: https://www.unesco.org/ es/articles/cinco-preguntas-sobre-la-educacion-transformadora .
Quintar, E. (2002). La Enseñanza como puente a la vida. Instituto Politécnico Nacional Instituto Pensamiento y Cultura en América Latina, A.C. Disponible en: https://archive.org/ details/quintar-estela-la-ensenanza-como-puente-a-la-vida . Suárez, Gonzalo, Medina, Mónica, Fonceca, Irma , Jara, José y Soriano, Patricia. (2023). La Educación Personalizada. Un Enfoque Efectivo Para el Aprendizaje. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. 7. 4612-4525. 10.37811/cl_rcm. v7i2.5675
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Josefa Orfila, Dubraska Rodríguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.