Management of knowledge in the COVID-19 time based on the standard ISO 9001:2015
Keywords:
Knowledge; management; COVID-19, ISO 9001 StandardAbstract
The objective of the research was to review knowledge management in the days of COVID-19 based on the ISO 9001: 2015 Standard in the chemical industries, Maracaibo municipality, Zulia state - Venezuela. It was sustained under the postulates of Aja (2002), Botero (2007), Boronat, Villar and Puig (2008), Kucza (2001), King (2009), Paniagua (2007), among others. It was defined as a feasible, positivist project, scientific research, descriptive analytical, confirmatory, explanatory, with a non-experimental, cross-sectional and field design. Using a questionnaire as an instrument for data collection, consisting of 64 items, 5 response alternatives, Likert scale, applied to 10 managers in the industrial sector, validated by 5 experts. To measure its reliability, it was subjected to a pilot test of 6 managers, yielding a result of 0.94 according to the Cronbach's Alpha Coefficient, considered very reliable. The conclusions showed that companies in the industrial sector of the Municipality of Maracaibo during these times of pandemic use knowledge management moderately as a tool to generate added value for their organizations and to propose actions aimed at countering the possible scenarios to be presented by the expansion of the virus among their workers.
Downloads
References
ACEVEDO A. ; LINARES C. y CACHAY O. (2010). Tipos de Conocimiento y Referencias para la Resolución de Problemas. Revista de la Facultad de Ingeniería Industrial 13(2): 25-37 (2010) UNMSM ISSN: 1560-9146 (Impreso) / ISSN: 1810-9993 (Electrónico).
AJA QUIROGA, L. (2002). Gestión de información, Gestión del Conocimiento y Gestión de la Calidad en las Organizaciones. Artículo arbitrado en Scielo. Acimed Vol. 10 05 2002. ACIMED v.10 n.5 Ciudad de La Habana.
ALAVI y LEIDNER (2001). Review: Knowledge Management and Knowledge Management Systems: Conceptual. Foundations and Research Issues. MIS Quarterly. Vol 25. No. 1.
ARIAS V., N. y POVEDA A., A. (2017). Investigación en Educación Virtual y a Distancia en y para la Diversidad. Primer Encuentro Nacional. Red Colombiana de Investigación en Entornos Virtuales y a Distancia. Primera Edición. Publicaciones Politécnico Gran Colombiano. Bogotá. Colombia.
BARNES, S. (2014). Sistemas de Gestión del Conocimiento, Colección Negocios. Teoría y Práctica. Thomson Editores. Edición español. Madrid. España.
BARROS, C. L. (2010). Could Web 2.0 Technologies Support Knowledge Management in Organizations? IGI Global. New York. Unites Estates.
BLACKER, F. (1995). Knowledge, Knowledge Work and Organizations: An Overview and Interpretations. Organization Studies. Vol. 16. No. 6.
BLACKMAN y col. (2020). La Política Pública frente al COVID-19. Recomendaciones para América Latina y el Caribe. Banco Interamericano de Desarrollo (BOD). Washington. Estados Unidos.
BEHAR, D. (2008). Metodología de la Investigación. Editorial Shalom 2008. ISBN 978-959-212-783-7.
BEUCHOT, M. (2003). Hermenéutica analógica y del Umbral. Salamanca, San Esteban. España.
BONILLA, H. (2017). La construcción del Conocimiento Histórico: Errata y Bricolaje de la Historia. IEP Instituto de Estudios Peruanos. 1era. Edición. Lima. Perú.
BORONAT ; VILLAR y PUIG (2009). Sistemas de gestión de la calidad y desempeño: importancia de las prácticas de gestión del conocimiento y de I+D. Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa. España.
BORONAT: VILLAR y PUIG (2008). Sistemas de Gestión de la Calidad Total, Gestión del Conocimiento y de la I+D y Desempeño Organizativo. Publicado en la Revista Dialnet. Vol. 1, 2008 (Ponencias), ISBN 978-84-7356-556-1.
BOTERO, N. (2007). Gestión del Conocimiento para la Administración del Recurso Humano “estado del arte”. Anagramas, Volumen 6, No. 11, pp. 59 - 72 - ISSN 1692-2522 - Julio - diciembre de 2007 / 200 p. Medellín, Colombia.
CALLEJA, M. (2020). COVID-19 y el virus que sacudió ́ al mundo. ISBN 951877143X, 9789518771435.
CÁRCEL, F. J. (2014). La gestión del conocimiento en la ingeniería de mantenimiento industrial: Investigación sobre la Incidencia en sus Actividades Estratégicas. Editorial Omnia Publisher SL. Universidad Politécnica de Valencia. España.
CASTILLER, M. O. (2017). Los 14 tipos de conocimiento: ¿cuáles son? Universidad de Barcelona. España.
DE LONG, D. y FAHEY, L. (2000). Diagnosing Cultural Barriers to Knowledge Management. Academy of Management Executive. Vol. 14. No. 4.
FIDEL, M. (2010). Sistematización de Experiencias y Generación de Teorías. Ediciones Quirón, C.A., Caracas, Venezuela.
GLASZIOU, P. ; SANDERS, S. y HOFFMANN, T. (2020). Malgasto en la investigación de COVID-19. Recuperado el 10 junio del 2020 en: https://www.bmj.com/content/369/bmj.m1847.
HERNÁNDEZ, R.; FERNÁNDEZ, C.; y BAPTISTA, P. (2014). Metodología de la Investigación. Sexta Edición. Editorial Mc Graw Hill. México.
HURTADO, J. (2015). Metodología de la investigación. Guía para la comprensión holística de la ciencia. 4ta. edición Caracas, Venezuela. Quirón Ediciones. CIEA Sypal.
ISO 9001:2015 (2015). Sistema de Gestión de la Calidad – Requisitos. © ISO 2015, Publicado en Suiza. www.iso.org
JOHNSON, M. C. ;SALETTI-CUESTA, L. y TUMAS, N. (2020). Emociones, Preocupaciones y Reflexiones frente a la Pandemia del COVID-19 en Argentina. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad, Universidad Nacional de Córdoba. Córdoba Argentina.
KING (2009). Knowledge Management and Organizational Learning, 3 Annals of Information Systems 4, DOI 10.1007/978-1-4419-0011-1_1, © Springer Science Business Media, LLC 2009.
KUCZA (2001). Knowledge Management Process Model. Espoo 2001. Technical Research Centre of Finland, VTT Publications 455. 101 p. + app. 3p.
NONAKA, I., TOYAMA, R. y KONNO, N. (2000). SECI, Ba and Leadership: A Unified Model of Dynamic Knowledge Creation. Long Range Planning.
NONAKA, I. y TAKEUCHI, H. (1995). La Organización Creadora de Conocimiento. Oxford University Press. New York. Estados Unidos.
Organización Mundial de la Salud. (2020). Enfermedad por el Coronavirus (COVID-19). Recuperado en línea el 08 jun 2020. https://www.paho.org/es/tag/enfermedad-por-coronavirus-COVID-19.
Organización Panamericana de la Salud. (2020). Entender la Infodemia y la Desinformación en la Lucha Contra el COVID-19. Consultado en línea el 10 jun 2020 https://www.paho.org/es/documentos/entender-infodemia-desinformacion-lucha-contra-COVID-19.
PANIAGUA et, al. (2007), La Gestión Tecnológica del Conocimiento. edit.um Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones. España.
REZA, F. (1997). Ciencia, Metodología e Investigación. Editorial Pearson Educación. México.
RIECO, M. (2016). El Negocio es el Conocimiento. Ediciones Díaz de Santos, S.A. Madrid España.
RUSSO, G. P. (2009). Gestión Documental en las Organizaciones. Editorial UOC. 1era. Edición. Barcelona. España.
SALINAS R. J. (2020). COVID-19 Hacia la Nueva Normalidad: Una Pandemia Anunciada. Malbec Ediciones.
SEGARRA C., M. y BOU LL., J. (2010). Conceptos, Tipos y Dimensiones del Conocimiento: Configuración del Conocimiento Estratégico. Universidad Jaume I. Castellon. España.
SPENDER (1996). Making Knowledge the Basis of a Dynamic Theory of the Firm. Strategic Management Journal. Vol. 17. Winter Special Issue.
TEECE, D.J. (1998). Research Directions for Knowledge Management. California Management Review. Vol. 40. No. 3.
ZACK, M. H. (1999). Managing Codified Knowledge. Sloan Management Review. Vol. 40. No. 4.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.