Searching transmodernity: from an integral curriculum to decolonial pedagogy in engineering

Authors

Keywords:

Transmodernity; decolonial pedagogy; awareness; reflection; engineering

Abstract

In our daily lives we are confronted with "unusual and extraordinary" events that oppose natural laws, human values, laws and ethical principles, national and international, established for good global living. In the strengthening of consciences and reflective acts, leading to the reaffirmation of these ethical principles and laws where decolonial pedagogy is essential. Here, reflective, inquiring and operative processes are presented to search for insurgent, critical, horizontal mechanisms and doings in decolonial pedagogy for the strengthening of consciousness and reflection in engineering students, and other participating actors, in order to reach new transdisciplinary and transmodern horizons. The research is descriptive, interpretative, phenomenological, field and horizontal. It analyzes the work of students, teachers and other university and extra-university actors carried out during two decades, such as: dissemination materials, training of human talent, publications, workshops and scientific events. The impact generated covers several dimensions that, based on ethics and values, influence the awareness and continuous reflection of the university and community communities. The dimensions are: environmental, research, social, productive and cultural. Thus contributing to the creation and application of decolonial practices that affect pedagogy, reaffirm and produce living and lead to transmodernity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bonilla, L. (2016). Apagón Pedagógico Global (APG). Las reformas educativas en clave de resistencias. Viento Sur, 147.

Castro, M. (2007). Evaluation of the Director Program in English for Chemical Engineering: A study of Interdisciplinarity in ESP. A thesis submitted for the degree of PhD. England: University of Essex.

Castro, M. (2005). Taxonomía de términos: elemento integrador en el programa director de inglés para estudiantes de ingeniería química. Omnia, 11 (3), 59-81. Universidad del Zulia. Venezuela.

Castro, M. (2001). Relevancia de las asignaturas, objetivos, contenidos y fuentes de consulta en el diseño de programas directores de Inglés Instrumental. Caso: Ingeniería Química de LUZ. Parte 1. Omnia, 7 (1-2). Universidad del Zulia. Venezuela.

Castro, M. (1997). Evaluación del contexto, planificación y modelo de organización del Programa Director de Inglés Instrumental para Ingeniería Química.Tesis de Postgrado. Facultad de Humanidades y Educación. División de Estudios para Graduados. LUZ. Maracaibo, Venezuela.

Castro, M. y Alburguez, M. (2012). Experiencias intra e inter cátedra(s) basadas en el programa director de inglés para la formación integral del ingeniero químico. Memorias de las Segundas Jornadas de Educación Matemática y Física del Estado Falcón, Venezuela. Santa Ana de Coro: Universidad Nacional Experimental Francisco de Miranda.

Castro, M. y Arias, M. (2016). Universidad y sociedad hacia una cultura de paz: Experiencia interdisciplinaria, sustentable y colaborativa. Memorias de las IX Jornadas de Investigación de la Facultad de Humanidades y Educación y II Congreso Internacional “Transformando al Ser Humano para el Bienestar y la Paz”. Maracaibo, Venezuela: Universidad del Zulia.

Chávez, H. (2016). Chávez: La batalla por la conciencia. El pensamiento del gigante del sur para promover ciencia, tecnología, felicidad y dignidad. FONACIT Ministerio de Ciencia y Tecnología. Caracas, Venezuela. Recuperado en: https://www.mincyt.gob.ve/wp-content/uploads/2020/04/Libro_Pensamienos_de_Ch%C3%A1vez_con_portada.pdf

Colmenares, K. (2022). De la Sociedad Moderna a la Comunidad de Vida: agenda para una filosofía decolonial transmoderna y posoccidental. Tabula Rasa, 42, 133-152. Recuperado en: https://doi.org/10.25058/20112742.n42.06

Consejo Universitario. (2006). Acuerdo Nº 535. Normas sobre el Currículo Universitario. Maracaibo, Venezuela: Ediciones del Vicerrectorado Académico. Universidad del Zulia.

Consejo Universitario. (1995). Resolución No. 329. Maracaibo, Venezuela: Universidad del Zulia.

Consejo Universitario. (1983). Resolución No. 227. Maracaibo, Venezuela: Universidad del Zulia.

Corona, S. y Kaltmeier, O. (2012). En diálogo. Metodologías horizontales en Ciencias Sociales y Culturales. Barcelona: Gedisa.

Curcio, P. (2020). El Comando Sur y la vergonzosa Asamblea Nacional 2016-2020: Arremetida Imperial. 1ra edición digital. Caracas, Venezuela: Fundación Editorial el Perro y la Rana.

De Sousa, B. (2021). Descolonizar la Universidad: el desafío de la justicia cognitiva global. 1ra ed. Buenos Aires, Argentina: CLACSO.

Delors, J. (1996). Learning the Treasure Within. Paris, France: Unesco Publishing.

Dussel, E. (1994). 1492: el encubrimiento del otro: hacia el origen del mito de la modernidad. La Paz. Bolivia: UMSA. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación Plural Editores. Recuperado en: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/otros/20111218114130/1492.pdf

Dussel, E. (2020). El primer debate filosófico de la modernidad. 1ra Edición. Libro digital. Ciudad Autónoma de BA. Argentina: CLACSO.

Fals-Borda, O. (2007). La investigación-acción en convergencias disciplinarias. LASA Forum 2007, XXXVIII (4), pp. 17-22. Recuperado en: https://forum.lasaweb.org/files/vol38/LASAForum-Vol38-Issue4.pdf

Freire, P. (2010). Pedagogía del Oprimido. 3ra edición. 2da reimpresión. Buenos Aires. Argentina: Siglo Veintiuno Editores.

Grosfoguel, R. (2022). De la sociología de la descolonización al nuevo antiimperialismo decolonial. Editorial AKAL.

Kemmis, S. y McTaggart, R. (1988). Cómo planificar la investigación-acción. Barcelona, España: Laertes.

Méndez-Reyes, J. (2021). La pedagogía decolonial y los desafíos de la colonialidad del saber. Una propuesta epistémica. 1ra edición. Universidad Politécnica Salesiana. Ecuador. Quito: Editorial Universitaria Abya Yala. www.ups.edu.ec.

Maturana, H. (1988). Emociones y lenguaje en educación y política. Santiago de Chile, Chile: Dolmen ediciones. Colección HACHETTE/COMUNICACIÓN CED. Centro de Estudios del Desarrollo.

Morín, E. (2000). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Caracas, Venezuela: Ediciones FACES/UCV. UNESCO-IESALC.

Ortiz, A. y Arias, M. (2019). Altersofía y Hacer Decolonial: epistomología “otra” y formas “otras” de conocer y amar. Estudios Utopía y Praxis Latinoamericana, año 24, No. 85, pp. 89-116. Revista Internacional de Filosofía y Teoría Social. CESA-FCES- Universidad del Zulia. Maracaibo. Venezuela.

Plan de la Patria (2019-2025). Plan de la Patria 2025. Ministerio del Poder Popular de Planificación. Recuperado en: http://www.mppp.gob.ve/wp-content/uploads/2019/04/Plan-Patria-2019-2025.pdf.

Tobón, S. ; Pimienta J. y García J. (2010). Secuencias Didácticas: Aprendizaje y Evaluación de Competencias. Pearson Educación de México, S.A. de C.V. Prentice Hall.

UNESCO (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Objetivos de Aprendizaje. La Agenda Mundial de Educación 2030. Esta

publicación está disponible en acceso abierto bajo la licencia Attribution-ShareAlike 3.0 IGO (CC-BY-SA 3.0 IGO) Recuperado en: http://creativecommons. org/licenses/by-sa/3.0/igo/

UNESCO. (2015). Education for Peace. Planning for curriculum reform; guidelines for integrating an Education for Peace curriculum into education sector plans and policies . Recuperado en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000233601?posInSet=6&queryId=6cc37e09-2ce7-4160-8120-06766e957d38

Walsh, C. (2013). Pedagogías Decoloniales. Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo I. Series de pensamiento decolonial. Quito. Ecuador: Ediciones Abya Yala. www.abyayala.org.

Published

2023-05-05

How to Cite

Castro , M., Vega, Y., Alburguez, M., & Olaya , G. (2023). Searching transmodernity: from an integral curriculum to decolonial pedagogy in engineering . Observador Del Conocimiento, 8(1), 35–63. Retrieved from https://revistaoc.oncti.gob.ve/index.php/odc/article/view/172

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.