Oportunidad y asociación para Latinoamérica en las cadenas globales de valor

Authors

  • Alfonso Javier Yépez Calderón Universidad Nacional General Sarmiento (UNGS)

Keywords:

Global value chains; digital content industry; integration models

Abstract

This article is based on a descriptive analysis developed thanks to the Fundayacucho-UNGS agreement (Argentina), in the Master of Science, Technology and Innovation Management, where it is shown to characterize an opportunity and association, in reference to the industry of digital content, so that the countries of Latin America can complement each other against the practice that has been developing in the Global Value Chains.This paper aims to analyze theoretical-reflexive elements on the different models of integration that are taking place in Latin America, which can address those who coordinate and manage global value chains, and further promote an integration model based on the international association of a common project through technological infrastructure.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anderson, B. (1991).Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. Verso London New York.

Briceño, J. (2013). Ejes y modelos en la etapa actual de la integración económica regional en América Latina, Revista del Instituto de Estudios Internacionales de la Universidad de Chile, año XLV, no. 175, pp. 9-39.

Bustamante, E. (2002). Comunicación y cultura en la era digital. Industrias, mercados y diversidad en España. Barcelona: Gedisa.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2009). Desafíos y Oportunidades de la Industria del Software en América Latina. Colombia.

Dabat, A. (2006). Capitalismo informático y capitalismo industrial. Acercamiento al perfil histórico del nuevo capitalismo, Economía Informa, UNAM, núm. 338, enero-febrero, México DF.

García Canclini, N. (1989). Culturas híbridas: Estrategias para entrar y salir de la modernidad. México: Grijalbo, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.

Gary Gereffi, J. Kaplinsky R. and Sturgeon T. (2001). Introduction: Globalisation, Value Chains and Development. Institute of Development Studies Westport, Praeger

McNair, B. (2006). Cultural Chaos: Journalism and Power in a Globalised World. Editorial Routledge London and New York.

Paulo Bastos, F. (2009). América Latina en la Industria Global de Software y Servicio: Una Visión de Conjunto. CEPAL. Colombia.

Sztulwark, S. (2005). El estructuralismo latinoamericano. Fundamentos y transformaciones del pensamiento económico de la periferia, Prometeo/UNGS, Buenos Aires.

Vizer, E. (2007). Sociedad de la in-formación o de la comunicación. Entre el condicionamiento y la libertad. En Signo y Pensamiento No. 44 Vol. XXIII 2007. Pág 41/52. ISSN 0120-4823.

Ministerio de Comunicación e Información Venezuela, (2006).

Published

2023-07-06

How to Cite

Yépez Calderón, A. J. (2023). Oportunidad y asociación para Latinoamérica en las cadenas globales de valor. Observador Del Conocimiento, 4(2), 30–43. Retrieved from https://revistaoc.oncti.gob.ve/index.php/odc/article/view/245