The cinema of román chalbaud in the context of the semiosphere of culture and globalization

Authors

  • Írida J. García de Molero University of Zulia

Keywords:

Román Chalbaud's cinema, staging, semiospheres of culture, globalization

Abstract

This research is based on a previous hypothesis that links the different semiospheres of culture that circulate in the globalized context of Roman Chalbaud's cinema. The objective is to explain and reflect on the Lotmanian textual semiosis of the phenomenon of globalization in the filmic staging of Chalbaudean cinema, based on the notion of identity and change in technical and technological mediations. It is concluded that in this film staging with certain activities located and the use of technical and technological mediations, the author puts into circulation the concept of the identity itself with respect to its relationship with the alien that is diverse and globalized with respect to the world and to the other social, allowing the interpreting spectator to reflect on the different semiospheres of Venezuelan culture and their respective fields of meaning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bettetini, Gianfranco. 1984. Tiempo de la expresión cinematográfica. México D.F. (México).Edit. Fondo de Cultura Económica.

García de Molero, Írida. 2004. Fundamentos semióticos para una teoría de autor: El cine venezolano de Román Chalbaud. Tesis Doctoral. Maracaibo (Venezuela).Facultad de Humanidades y Educación, División de Estudios para Graduados. Universidad del Zulia.

García de Molero, Írida. 2007. Semióticas del cine. El cine venezolano de Román Chalbaud. Ediciones del Vice Rectorado Académico. Colección textos universitarios. Mérida (Venezuela).

Universidad del Zulia.

García, Írida; Dobrila Djukich y Aminor Méndez. 2002. “Juego y poder en el discurso fílmico”. Maracaibo (Venezuela).Opción, 38: 76-102.

García, Írida y Dobrila Djukich. 2003. “La construcción del ser jugador desde el poder globalizador del cine de autor”. Actas de la Asociación Española de Semiótica. La Rioja (España). Universidad de La Rioja.

González de Ávila, Manuel. 2002. Semiótica crítica y crítica de la cultura. Barcelona (España). Anthropos Editores.

Gubern, Román. 1987. La Mirada opulenta. La exploración de la iconosfera. Barcelona (España). Edit. Gustavo Gili, S.A. Jameson, Fredric. 1997. “Imágenes y posmodernidad”. En Proyectar la comunicación. Compilación de J. Martín-Barbero y Armando Silva. Santafé de Bogotá (Colombia). Editores Tercer Mundo, S.A.

Lotman, Yuri. 1996. La Semiosfera I. Semiótica de la cultura y del texto. Madrid (España). Edic. Cátedra, S.A.

Lotman, Iuri. 1999. Cultura y explosión. Barcelona (España). Edit. Gedisa, S.A.

Martín Serrano, Manuel. 1997. “La mediación de los medios”. En Proyectar la comunicación, 137-156. Compilación de J. Martín-Barbero y Armando Silva. Santafé de Bogotá (Colombia). Editores Tercer Mundo, S.A.

Martín-Barbero, Jesús. 2002. “La globalización en clave cultural: la mirada latinoamericana”. Monografía disponible en Internet, buscador Google. Consultada el 25-06-2010.

Martín-Barbero, Jesús. 1997. “De los medios a las culturas”. En Proyectar la comunicación, 3-20. Compilación de J. Martín- Barbero y Armando Silva. Santafé de Bogotá (Colombia).Editores Tercer Mundo, S.A.

Pecori, Franco. 1977. Cine, forma y método. Barcelona (España). Edit. Gustavo Gili, S.A.

Tynianov, Yuri. 1971. Cine soviético de vanguardia. Madrid (España). Alberto Corazón (ed.).

Verón, Eliseo. 1996. La semiosis social. Barcelona (España).Edit. Gedisa, S.A.

Published

2023-09-05

How to Cite

García de Molero, Írida J. (2023). The cinema of román chalbaud in the context of the semiosphere of culture and globalization. Observador Del Conocimiento, 3(4), 63–70. Retrieved from https://revistaoc.oncti.gob.ve/index.php/odc/article/view/293

Issue

Section

Artículos