Pedagogical model of the role of the subjects of the process of training in values in university education in Venezuela

Authors

  • Ledys L. Jiménez Bolivarian University of Venezuela

Keywords:

Training in values, Subjects, Bolivarian University of Venezuela

Abstract

 

The pedagogical model of the role of the subjects of the process of formation in values is based on fundamentals of psycho-pedagogical nature, generated by "our-American" thinkers who assume the social character of education, the transforming role of it and the value of the pedagogical action to guarantee the formation of individuals who, as part of society, are configured as social and historical subjects to assume the need to constantly change their environment in the direction of the national liberation project. The set of actions proposed in the pedagogical model allow the articulation between the academic-strategic units of the Bolivarian University to direct the formation in values.These include: preparatory stage, axiological stage, stage of concretion and stage of evaluation of the formation in values in the bolivarian university of Venezuela Eje Barinas-Portuguesa. From the exchange conducted with students, teachers and managers is essential that the different stages of the model are interrelated in a coherent manner and highlight the link between the strategic-academic units of the university and lifelong learning, which favors training greatly in values at the Bolivarian University of Venezuela (UBV).

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACOSTA PÉREZ, BETTY. La formación de valores en la escuela. La Habana. [sn], 2004.

Álvarez, C. (1999). La Escuela en la vida. Ed. Pueblo y Educación. La Habana. Cuba.

Arana, M.(1995) Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. ISPJAE.

Batista, N (1997). La integralidad en la formación del egresado: un imperativo universitario. Revista Contactos No. 22 UAM, México.

BAXTER PEREZ, ESTHER. La formación de valores. Una tarea pedagógica. La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 2002.

BOLIVAR, Simón. Escritos Políticos. Madrid, Alianza Editorial, 1983.

Carreras, Ll. y otros (1997). ¿Cómo educar en valores?. Ed. Colección Educación. Madrid.

CHACON ARTEAGA NANCY. Dimensión ética de la Educación Cubana. La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 2002.

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. 1999.

DAMIANI, Luís. (2007) Caracas Ley de Universidades.

Gaceta Oficial de la República de Venezuela, 1.429 (Extraordinario). Septiembre 8. Caracas.

FABELO CORZO, JOSE R. Los valores y sus desafíos actuales.

La Habana: Ed. José Martí, 2003. Fabelo, J. (1989). Práctica, conocimiento y valoración. Ed.

Ciencias Sociales, La Habana. Galván, P. (1998). Una Modelo axiológica en el campo del

Marxismo. Revista Canaria de Filosofía y Ciencias Sociales

Universidad de La Laguna Islas Canarias España. Gervilla, E. (1994). Valores y contravalores. Revista Vela Mayor. Año 1, No. 2, Anaya Educación, España.

Jiménez. L, (2011) Estrategia pedagógica para la formación en valores de los estudiantes de la Universidad Bolivariana de Venezuela. Tesis doctoral en elaboración. Universidad Bolivariana de Venezuela. Soporte digital MINISTERIO de Educación Superior. Misión Sucre, Compendio

Documental Básico, pp. 11-27. Caracas, 16 de julio de 2004 Proyecto Nacional Simón Bolívar Plan estratégico 2007 – 2013. Savater, F. (1997) El valor de educar Barcelona. Ed. Ariel

Steiner, C. (1998). Educación emocional. Javier Vergara Editor.

Buenos Aires Argentina. Universidad Bolivariana de Venezuela. (2003). Documento Rector Universidad Bolivariana de Venezuela. Imprenta UBV. Caracas – Venezuela.

Published

2023-09-05

How to Cite

Jiménez, L. L. (2023). Pedagogical model of the role of the subjects of the process of training in values in university education in Venezuela. Observador Del Conocimiento, 3(4), 100–107. Retrieved from https://revistaoc.oncti.gob.ve/index.php/odc/article/view/300

Issue

Section

Artículos