Use of ict as a didactic tool in activity teacher in university education institutions
Keywords:
Information and communication technologies (ICT), didactic toolAbstract
The purpose of this research was to analyze the use of ICT as a didactic tool in the teaching activity in university education institutions. The type of research was descriptive, while the design was field, not experimental. The study population consisted of 122 teachers from the different Degree Training Programs (PFG) of the Bolivarian University of Venezuela, Falcón. As a data collection instrument, a questionnaire-type survey was used, using the Lickert scale consisting of 34 propositions with five alternative answers, which was validated through the expert judgment technique, while reliability was carried out through of a pilot test applied to a group of 18 subjects using the Coefficientof Alpha Cronbach being the value obtained 0.89. The data obtained were presented by indicator through descriptive statistics by means of absolute and relative frequencies, as well as the accumulated frequencies and average results of the indicator. The results obtained allowed to conclude that teachers have a good level of integration, which means that teachers make good use of ICT in their activity as a didactic tool and, in the end, it was recommended that the institution should promote participation and organization as a priority in employment and the applicability of ICT as a didactic tool in educational strategies.
Downloads
References
Allport, G., Teorías de la Personalidad, Buenos Aires: Ed. Eudeba.1967
Cabero, J. (1998). Corren nuevos tiempos para seguir pensando en viejos proyectos. El papel de las nuevas tecnologías en el cambio y la innovación educativas: sus posibilidades y limitaciones. Universidad de Málaga. Innovación Educativa. ICE y secretariado de Publicaciones.
Cabero, J (1998). Estándares Básicos de Competencias Ciudadanas, Formar para la ciudadanía sí es posible, Ministerio de Educación Nacional de Colombia extraído el 22/06/2008 en: http://www.eduteka.org/pdfdir/ MENEstandaresCompCiudadanas2004.pdf
Cabero, J. (2000). Las nuevas tecnologías de las informaciones y las comunicaciones a la enseñanza, Madrid.
Cabero, J. (2000a). El rol del profesor ante las nuevas tecnologías de la información y la comunicación. Agenda Académica.
Cabero, J. (2000b). La videoconferencia como instrumento educativo, en Cabero, (ed.). Nuevas tecnologías aplicadas a laeducación. Madrid.
Cabero, J. (2002). Mitos de la Sociedad de la información: sus impactos en la educación. A Coruña, Netbiblo.
Cabero, J. (2004b). La función tutorial en la teleformación. Madrid, Pearson Educación.
Cabero, J. (2005b). Reflexiones sobre los nuevos escenarios tecnológicos y los nuevos modelos de formación que generan. Madrid. Tornapunta.
Cabero, J. (2006a). Comunidades virtuales para el aprendizaje, su utilización para la enseñanza. Revista Electrónica de Tecnología educativa.
Cabero, J. (2007). Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Madrid. Mc Graw Hill.
Camargo, E. (2007) Integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en las Unidades Curriculares del Programa de Ingeniería Industrial de la Universidad de la Guajira
(Colombia). Tesis de Maestría. Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín. Maracaibo. Venezuela.
Eagly, A., & Chaiken, S. Psychology of Attitudes. NY: Harcourt. (1993).
Fernández, C. (2001). Ciclo Profesional de los Profesores. Revista de Educación.
Ferreres, G. (2006). Educación colectiva, extraído el 23/06/2008 en http://www.ecuaderno.com/2006/02/11/educación -colectiva.
Freedman, A. (1998). Metodología de la Programación. México: Mc. Graw Hill.
Gutiérrez, P. (2003). Cómo elegir y utilizar software educativo. Madrid, Morata.
Hernández, Fernández y Baptista. (2003). Metodología de la Investigación. cuarta Edición. Ediciones Mc. Graw Hill, México.
Joyanes, L. (2000). Cibersociedad. Los Retos Sociales ante un Nuevo Mundo Digital. Primera Edición. Editorial Mc Graw Hill. Bogota, Colombia.
Marcano, M. (2005), en su estudio titulado Actitud de los Docentes y alumnos en los Institutos Universitarios y su relación con el uso de las Tecnologías de Información y Comunicación. Tesis de Maestría. Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín. Maracaibo. Venezuela.
Rivas, D. (1997). Qué rumbo debe tomar el mejoramiento de la educación en América Latina. Propuesta Educativa. Año 8.
Salinas, J. (1999). Cambios en la comunicación, cambios en la educación, Aspectos críticos de una reforma educativa. Sevilla, Servicio de publicaciones de la Universidad de Sevilla.
Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista de Universidad y Sociedad del conocimiento, Servicio de publicaciones de la Universidad de Sevilla. Artículo publicado UOC. Vol. 1, n1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.