The classroom: a space for the development of know

Authors

  • Elizabeth Castro University of Zulia (UoZ)
  • Caterina Clemenza University of Zulia (UoZ)
  • Rubén Arauj University of Zulia (UoZ)
  • Joan Lozada University of Zulia (UoZ)

Keywords:

Development of knowledge, organizational and conceptual structure of the school, student-teacher-school relationship

Abstract

A transforming and transforming school is required, the change of organizational and conceptual structure is urgent. The school is immersed in a complex space in which community, teachers, parents, representatives, students, employees, workers and government converge. The classroom is no longer a closed space, quartered where the authoritarianism of the teacher reigns, on the contrary, the school is conceived as a great classroom where the student will learn, unlearn, share experiences. In this sense, this research aims to analyze the classroom as a space that allows the development of knowledge through the interrelation of the student-teacher-school. The research is of a descriptive type, with a documentary basis, with a transactional, non-experimental design. The preliminary results point to the classroom where processes of change are not generated, they are closed spaces, inflexible and inhibitors of creativity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, J. (2007). El Docente y la Aplicación de Estrategias de Enseñanza. Ece.edu.mx.

Ayala, F .; Sarmiento, C. (2006). Ensayo: La función mediadora del docente y la intervención educativa, [en línea]. Recuperado el 12 de abril de 2011, de www.camposc.net.

Bustos, S. y Montaño, C. (2007). El Bienestar en el aula de clases. Bogotá. Colombia

Coll, C.; Solé, I. (2001). Aprendizaje significativo y ayuda pedagógica. Revista Candidus. 15- Mayo/Junio.

Córmack, M. (2004). Estrategia de aprendizaje y de enseñanza en la educación del menor de 6 años, [en línea]. Recuperado el 3 de abril de 2012, de www.oei.es.

Fernando, S. (2000). El valor de educar. Editorial Ariel. Barcelona. España

Freire, P. (2008). Cartas a quien pretende enseñar. Editores Siglo XXI. Buenos Aires. Argentina. Freire, P. (2009). Grito Manso. Editores Siglo XXI. Buenos Aires, Argentina

Furlan, J. A. (2008). Pedagogía del Oprimido. Editores Siglo XXI. Buenos Aires, Argentina

Furlan, J. A. (1998). Metodología de la enseñanza. En aportaciones a la didáctica de nivel superior; enepi-unam, 68-89.

González, F. (1996). El lenguaje como contenido transversal. Editorial Estudios Alauda Anaya. Caracas. Venezuela

González, B.; León, A. (2009). Interacciones verbales y socialización cognitiva en el aula. Acción pedagógica. 18: 30-41.

Monereo, C.; Castello, M. (2001). La enseñanza de estrategias de aprendizaje. Barcelona. Grao.

Montoya, J.; Monsalve, J. (2008). Estrategias didácticas para fomentar el pensamiento crítico, [en línea]. Recuperado el 25 de mayo de 2008, de www.educrea.cl

Naranjo, G. (2011). La construcción social y local del espacio áulico en un grupo de escuela primaria. Revista de Investigación Educativa enero-junio, N° 12, [en línea], de www.uv.mx/cpue

Quintero, J.; Ancizar, R.; Yepes, J. (2008). El aula. Colombia. Biblioteca Digital, [en línea]. Recuperado el 8 de abril de 2012, de conevyt.org.mx.

Rueda, B. (2006). Evaluación de la labor docente en el aula universitaria, [en línea], México. Recuperado el 12 de noviembre de 2011, de Scielo.unam.mx.

Published

2024-05-02

How to Cite

Castro, E., Clemenza, C., Arauj, R., & Lozada, J. (2024). The classroom: a space for the development of know. Observador Del Conocimiento, 2(5), 75–82. Retrieved from https://revistaoc.oncti.gob.ve/index.php/odc/article/view/484

Issue

Section

Artículos