Online learning unit on the semantic web and its applications
Keywords:
Learning units, semantic web, online learning, ICTsAbstract
At present, the creation of knowledge through technology has allowed the educational context to adapt to the needs of each of its actors to learn. Therefore, it is necessary to incorporate innovations such as the learning units in the established competences, in order to make the semantic web known in the educational field. In this sense, the objective of this research is to determine the effectiveness of an online learning unit, on the semantic web and its applications. An explanatory and field study was carried out, with a single group design with pretest and posttest.
Downloads
References
Aguirre, C. (2009). Programa de formación docente para el uso de las TIC bajo la modalidad e-learning. Fundación para la actualización tecnológica de Latinoamérica.
Ávila, B. (2006). Introducción a la metodología de la investigación. Chihuahua: Instituto Tecnológico de Cd. Cuauhtémoc.
Beltrán, R. (2008). Categorías epistemológicas para el estudio de los modelos de formación docente. Multiciencias. 7 (3): 293-307.
Fidias, A. (2004). Métodos de investigación educativa: el estudio de casos. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
Hernández, R.; Fernández, C.; Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación cuantitativa. Santiago: McGraw-Hill.
León, C. (2009). Las TIC y la formación docente, [en línea]. Recuperado el 16 de noviembre de 2010, de http://www.ramiropol.com.ar/wp-content/uploads/2009/09/2009-Kozak- 1-copia.pdf
UNESCO (2008). Normas UNESCO sobre competencias en TIC para docentes. [en línea]. Recuperado el 24 de octubre de 2010, de http://cst.unesco-ci.org/sites/projects/cst/default.aspx
Tamayo, M. (2005). Proceso metodológico para el desarrollo intelectual y científico. Buenos Aires: Editoriales y Gráficos S.A. Thomson.
Uribe, A. (2010). La web semántica y sus aplicaciones. Una Unidad de Aprendizaje en línea (UAL–OVA) necesaria en programas de alfabetización informacional en universidades. Medellín: Universidad de Antioquia.
Velandria, A. (2008). La formación docente bajo una contextualización comprehensiva y un enfoque por competencias. Estudios pedagógicos. XXXIII (2): 131-153.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.