Online learning unit on the semantic web and its applications

Authors

  • Joseabel Cegarra University of Zulia (UoZ)
  • Luisa Serra University of Zulia (UoZ)
  • Marle Martínez University of Zulia (UoZ)

Keywords:

Learning units, semantic web, online learning, ICTs

Abstract

At present, the creation of knowledge through technology has allowed the educational context to adapt to the needs of each of its actors to learn. Therefore, it is necessary to incorporate innovations such as the learning units in the established competences, in order to make the semantic web known in the educational field. In this sense, the objective of this research is to determine the effectiveness of an online learning unit, on the semantic web and its applications. An explanatory and field study was carried out, with a single group design with pretest and posttest.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, C. (2009). Programa de formación docente para el uso de las TIC bajo la modalidad e-learning. Fundación para la actualización tecnológica de Latinoamérica.

Ávila, B. (2006). Introducción a la metodología de la investigación. Chihuahua: Instituto Tecnológico de Cd. Cuauhtémoc.

Beltrán, R. (2008). Categorías epistemológicas para el estudio de los modelos de formación docente. Multiciencias. 7 (3): 293-307.

Fidias, A. (2004). Métodos de investigación educativa: el estudio de casos. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.

Hernández, R.; Fernández, C.; Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación cuantitativa. Santiago: McGraw-Hill.

León, C. (2009). Las TIC y la formación docente, [en línea]. Recuperado el 16 de noviembre de 2010, de http://www.ramiropol.com.ar/wp-content/uploads/2009/09/2009-Kozak- 1-copia.pdf

UNESCO (2008). Normas UNESCO sobre competencias en TIC para docentes. [en línea]. Recuperado el 24 de octubre de 2010, de http://cst.unesco-ci.org/sites/projects/cst/default.aspx

Tamayo, M. (2005). Proceso metodológico para el desarrollo intelectual y científico. Buenos Aires: Editoriales y Gráficos S.A. Thomson.

Uribe, A. (2010). La web semántica y sus aplicaciones. Una Unidad de Aprendizaje en línea (UAL–OVA) necesaria en programas de alfabetización informacional en universidades. Medellín: Universidad de Antioquia.

Velandria, A. (2008). La formación docente bajo una contextualización comprehensiva y un enfoque por competencias. Estudios pedagógicos. XXXIII (2): 131-153.

Published

2024-05-02

How to Cite

Cegarra, J., Serra, L., & Martínez, M. (2024). Online learning unit on the semantic web and its applications. Observador Del Conocimiento, 2(5), 145–154. Retrieved from https://revistaoc.oncti.gob.ve/index.php/odc/article/view/492

Issue

Section

Artículos