A Didactic Proposal for The
Teaching of The Pending Concept and
Equation of The Line

Authors

  • Yofran Rodríguez “Rafael María Baralt” National Experimental University (RMBNEU)

Keywords:

Didactic, teaching, education by competence, competence and pedagogical practice

Abstract

The practice in the classroom and the results leads us to reflect on how complex it is, on the one hand to teach and, on the other, to understand and appropriate the pending notion of the line and equation of the line in its different forms of representation to students of Education of the Mathematical and Physical Project of the National Experimental University "Rafael María Baralt". It is important that students at this level come to build this knowledge. For this, it is necessary to create the conditions, proposing activities in different contexts where students give meaning to mathematical knowledge, this being one of the purposes of the curriculum organizers for the teaching of mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Gómez, P. (1997). Los Organizadores del Currículo en Matemáticas. Barcelona: De Vecchi

Gómez P.; Cañadas M. (s.f). La fenomenología en la formación de profesores de Matemáticas. Barcelona: De Vecchi Lehmann, C. (2009). Geometría Analítica. México: LIMUSA.

González, F. (1994). El corazón de la Matemática. Maracay: COPIHER.

Moreno, T. (2010). Competencias en Educación: Una mirada crítica. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 15, 45-56. Organización para la Cooperación y el Desarrollo

Económico [OCDE]. (2003). Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos (PISA). Aprender para el mundo del mañana. España: Santillana.

Perrenaud, P. (2006). Construir competencias desde la Escuela. Chile: Noreste

Poggioli L. (2007). Estrategias de Resolución de Problemas. Caracas: Ediciones Fundación Polar.

Puig, L. (1997). Análisis fenomenológico. En L. Rico (Coord.) La educación Matemática en la enseñanza secundaria (pp. 61-94). Barcelona: Horsori

Rúa, J.; Bedoya, J. (2008). Un Modelo de situación Problema para la Evaluación de Competencias Matemáticas. Entre Ciencias e Ingeniería, 2, 9-37, [en línea], de http://biblioteca.ucp.edu.co/ojs/index. php/entrecei/article/viewFile/529/471

Segovia, I.; Rico, L. (2001). Unidades didácticas. Organizadores. En E. Castro (Ed.), Didáctica de la Matemática en la educación primaria (pp. 83-104). Madrid: Síntesis.

Villanueva, G. (2009). Las Matemáticas por Competencias, [en línea], de http:// dcb.fi-c.unam.mx/Eventos/Foro3/ Memorias/Ponencia_67.pdf

Published

2024-05-20

How to Cite

Rodríguez, Y. (2024). A Didactic Proposal for The
Teaching of The Pending Concept and
Equation of The Line. Observador Del Conocimiento, 2(3), 129–138. Retrieved from https://revistaoc.oncti.gob.ve/index.php/odc/article/view/547

Issue

Section

Artículos