Diagnosis of Digital Competencies in University Teachers and Students

Authors

  • Jean Zambrano University of the Andes (UTA)
  • Jenny Izarra University of the Andes (UTA)
  • Anthony Londero University of the Andes (UTA)
  • Yarelis Araque University of the Andes (UTA)
  • Jesús Calderón University of the Andes (UTA)

Keywords:

Digital skills, university education, information technologies

Abstract

The general objective of this research was to diagnose the performance of teachers and students in the use of Information and Communication Technologies (ICT) as technological tools that support the teaching and learning process in the “Rafael Rangel” Nucleus of the University. from Los Andes, Trujillo state. The methodology was framed in a type of descriptive research, the methodological strategy was observational, the population under study was made up of 10 teachers and 50 students of both genders, the instrument used was the questionnaire and the Likert scale was used.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Pere, Marqués. (2008). Las competencias digitales de los docentes. Departamento de Pedagogía Aplicada, Facultad de Educación, UAB. Disponible: http:// www.peremarques.net/ [Consulta: 2011, diciembre 15].

Riascos, S.; Quintero, D. y Ávila, G. (2009). Las TIC en el Aula: percepciones de los profesores universitarios Educación y Educadores, Núm. (03), diciembre. 133-157 Universidad de La Sabana Colombia.

Silva, J.; Gros B.; Garrido J.; Rodríguez J. (2006). Estándares en tecnologías de la información y la comunicación para la formación inicial docente: situación actual y el caso chileno. Revista Iberoamericana de Educación, 38(3).

Spengler, M.; Egidi, L.; Craveri, A; (2007). El nuevo papel del docente universitario: el profesor colectivo.

UNESCO. (2008). Estándares de competencias en TIC para docentes. [en linea] http://portal.unesco.org/es/ev.

Vivancos, J. (2008). Tratamiento de la información y competencia digital. Alianza Editorial (Colección Competencias Básicas en Educación).

Published

2024-07-25

How to Cite

Zambrano, J., Izarra, J., Londero, A., Araque, Y., & Calderón, J. (2024). Diagnosis of Digital Competencies in University Teachers and Students. Observador Del Conocimiento, 2(1), 51–60. Retrieved from https://revistaoc.oncti.gob.ve/index.php/odc/article/view/591

Issue

Section

Artículos