Science and Technology for interculturality

Authors

Keywords:

Science and technology, interculturality, integral formation

Abstract

The purpose of this study is analyzing the scope of science-technology and interculturality as a basis for the equitable interaction of diverse cultures and cultural expressions that favor the processes of inclusiveness and coexistence in all social and cultural areas. One of the topics in the current debate on science and technology is to determine how much they have served to shape modern societies and transform traditional ones. This analysis supposes a different view of Science and Technology because it proposes a break with the positivist and rationalist conceptions that have been dominant during the first two thirds of the century. The study was located with a descriptive field approach. The results showed that there is an overlap between Science, Technology and Interculturality which implies the confluence of diverse factors such as participation, social cohesion, communication and education. These must be analyzed from an integral approach that allows to configure modern societies and transform traditional ones for this. Science and technology are fundamental as a basis for the development of sociocultural groups whose contributions favor the cultural enrichment of citizens and respect for diversity, which is achieved through dialogue and education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ander, E. (1983). Metodología y práctica de la animación sociocultural. España: Instituto de Ciencias Sociales y Aplicadas.

Arias, F. (2006). El Proyecto de Investigación. Introducción a la Metodología Científica. Caracas, Venezuela: Editorial Episteme, C. A.

Arandia, M. (2019). Modelo Teórico Praxeológico de la Gerencia Integral en el Sector Petrolero de Venezuela. Tesis Doctoral, Facultad de Ciencias Económicas y Sociales. Universidad Central de Venezuela, Caracas.

Cabo, J. y Enrique, C. (2004). Hacia un concepto de ciencia intercultural. Enseñanza de las Ciencias.

Coca, J. (2008). Entrevista a Miguel Ángel Quintanilla. Entre ciencia, tecnología y sociedad anda el juego. Artefactos, 1 (1), 2008. pp. 115-118.

Consejo Nacional de la Cultura y las Artes. (2016). El aporte de las artes y la cultura a una educación de calidad. Cuaderno 1. Chile.

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. (1999). Gaceta oficial Nº 5453. Extraordinario. 24 de Marzo de 2000.

Díaz, F. y Hernández, G. (1998). Estrategias Docentes para un Aprendizaje

Fischer, E. (1978). La necesidad del arte. Barcelona: NeXo.

Guerrero, P. (2002). La cultura: estrategias conceptuales para entender la identidad, la diversidad, la alteridad y la diferencia. Quito: Editorial Abya Yala.s.

Ibáñez, N.; Figueroa, A.; Rodríguez, M. y Aros, A. (2018) Interculturalidad en la formación docente: Un aporte desde las voces de personas de los pueblos originarios. Estudios pedagógicos (Valdivia), 44(1), 225-239. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000100225

Ley de Educación Universitaria (2010). Asamblea Nacional de la República Bolivariana de Venezuela (diciembre 23, 2010). Caracas.

Ley de Universidades. (1970). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela No. 1.429 (Extraordinario) de fecha 08 de Septiembre de 1970. Caracas.

Ley Orgánica de Educación con sus Reglamentos. Gaceta Oficial Nro. 39.098 Extraordinario de fecha 14 de enero de 2009.

Lonsinger, R. (2004). Gestión de la cultura corporativa. España: Díaz de santos, S.A.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco) (2002). La Cultura. [Documento en línea] Disponible: http://www. unesco.org/new/es/mexico/work-ar. [Consulta: 2005, Abril, 19]

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco) (2005). La convención de 2005 sobre la protección y la promoción de la diversidad de las expresiones culturales. Paris: UNESCO. Recuperado en: https://es.unesco.org/creativity/sites/creativity/files/2811_16_passport_web_s.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco) (2006). en la denominada Hoja de Ruta de la Educación artística. La Educación artística: seguimiento de la Conferencia Mundial de Lisboa Lisboa. Recuperado en : https://unesdoc.unesco.org/ ark:/48223/pf0000146577_spa

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco) (2014). Indicadores Unesco de Cultura para el desarrollo: Manual Metodológico. Paris Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura y Oficina fuera de la sede de la UNESCO. Disponible en: https://es.unesco.org/ creativity/sites/creativity/files/iucd_manual_metodologico_1.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco) (2015b). Informe Mundial. Pensar las Políticas Culturales. UNESCO. Disponible en: https://es.unesco.org/creativity/global-report-2015

Ottone, E. (2016). El aporte de las artes y la cultura a una educación de calidad: Caja de Herramientas de Educación Artística. Chile: Consejo Nacional de la Cultura y las Artes. Recuperado en: https://ec.cultura. gob.cl/wp-content/uploads/2021/01/0.57_El-aportede-las-artes.pdf

Paramá, A. y Rodrigo, P. (2015). Ciencia, Sociedad e interculturalidad. Revista 100-CS V. 1, N. enero-marzom2014 Universidad de Valladolid, España.

Ron, J. (1977). Filosofía del Espíritu Argentina: Edit. Claridad S.A. Significativo. Una interpretación Constructivista. México: Mac Graw Hill.

Universidad Nueva Esparta (2009). Estatuto Orgánico. Aprobado en Consejo Superior Nro. 71 de fecha 22/01/2009.

UTEC (2020). Importancia de la Ciencia y la tecnología en la humanidad. Recuperado en: https://utec. edu.pe/blog-de-carreras/utec/cual-es-la-importancia-de-la-ciencia-y-la-tecnologia-en-la-humanidad.

Valladares, L. (2010). La educación científica intercultural y el enfoque de las capacidades. Revista Iberoamerica de Ciencia Tencología y Sociedad vol.6 no.16 Ciudad Autónoma de Buenos Aires dic. 2010. Recuperado en:. http://www.scielo.org.ar/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S1850-

Published

2022-10-01

How to Cite

González, M. (2022). Science and Technology for interculturality. Observador Del Conocimiento, 7(4), 77–94. Retrieved from https://revistaoc.oncti.gob.ve/index.php/odc/article/view/9

Issue

Section

Ensayos de investigación