Prospective of university sustainable environmental management
Keywords:
Management environmental, sustainable development, inclusive, territorializationAbstract
The purpose of this study was to propose, from a prospective vision, a plan of inclusive inter and trans-disciplinary actions in the institutions of higher education in the city of Maracaibo, Zulia - Venezuela State, to solve the problems associated with sustainable environmental management. For the above, the thematic approach was carried out through the analysis of doctrines, that is, from the qualitative tradition of the paradigm with which the data and information were examined. In addition, various instruments were used as foreseen for this research design and as per the work plan. It also included the analysis of documents, audio recordings, interviews, among others. The theoretical support was based on Godet, (2007), Godet and Durance, (2011), Astigarraga (2016), (Sachs and Vernis, 2015), Agenda 2030 (2020), among others. Once the interviews were applied to the three (3) subjects of the local universities, it was concluded that the higher education institutions do not comply with what is contemplated in the Agenda 2030, since the academic offer does not cover the expectation of the university of the future, nor do the research portfolios provide awareness, nor the socialization of local knowledge that promotes knowledge transfer, nor the territorialization of university practices. Consequently, an action plan was proposed, comprised of inclusive activities that promote an integrated university, that is, inclusive with substantive functions, tending towards an inter, multidisciplinary and transdisciplinary research that promotes the transfer of knowledge, in order to foster an integral, socially responsible and globally committed institution of higher education.
Downloads
References
Arias, F. (2012). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. Sexta edición. Fidias
G. Arias FREELIBROS.ORG. Recuperado en: https:// docs.google.com/viewera=v&pid=sites&srcid=ZGVm YXVsdGRvbWFpbnxlZHVjYXB1bnRlc3xneDo3NmExZ jhkOTliZjk4ZjVm.pdf.
Astigarraga, E. (2016). Prospectiva Estratégica: orígenes, conceptos clave e introducción a su práctica. ICAP - Revista Centroamericana de Administración Pública, 71,13-29.
Becattini, G. (2006). Vicisitudes y potencialidades de un concepto: el distrito industrial. Economía industrial, [en línea]. 359, pp. 21-28. Recuperado en: https://dialnet. unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1993804.pdf.
Berger, G. (1967). Etapes de la prospective. Paris. PUF. Recuperado en: http://www.laprospective.fr/dyn/ francais/memoire/texte_fondamentaux/cahier_pros pective/cahier-3-les-etapes-de-la-prospective.pdf.
Blasco, J. y Pérez, J. (2007). Metodologías de investigación en educación física y deportes: ampliando horizontes. Editorial club universitario.
Cedeño, R.; Cuenca, A. y Cevallos, G. (2019). Prospectiva en la gestión ambiental: modelo y propuesta de sus indicadores. Polo del Conocimiento, revista científicoprofesional 4, (2), 347-374. Recuperado en: https:// dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7164299. pdf.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe CEPAL. (2014). Recuperado el 10 de mayo de 2022 en: https://www.cepal.org/es/publicaciones/37626-panorama-social-america-latina-2014.
Conferencia de Rectores de Universidades Españolas. (2011). Recuperado el 10 de mayo de 2022 en: https:// www.crue.org/.pdf.
Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. (1999). Asamblea Nacional Constituyente. En Gaceta Oficial Extraordinaria No. 36.860 de fecha 30 de diciembre de 1999. Caracas-Venezuela.
Flores, M. (2004). Implicaciones de los paradigmas de investigación en la práctica educativa. Revista Digital Universitaria, 5 (1), 2-9.
Franco, P. y Arias, J. (2013). Estado del arte de los Sistemas de Gestión Ambiental y procesos de producción más limpia en empresas del sector productivo de Pereira y Dos quebradas. Recuperado en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5402570. pdf.
Gil, R.; Boada, A. y Alzate, I. (2018). Desarrollo endógeno y sustentable mediante el modelo de planificación estratégica. Caso estudio: comuna Guaicamacuto. Venezuela. Revista Espacios, 39, (32), Recuperado en: https://www.revistaespacios.com/a18v39n32/ a18v39n32p09.pdf.
Godet, M. y Durance, P. (2011). La prospectiva estratégica para las empresas y los territorios. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Cuadernos de LIPSOR. Fundation Prospective et Innovation. Recuperado en: http://www.laprospective.fr/dyn/francais/actualites/SR10vSpa.pdf.
Godet, M. (2007). Prospectiva Estratégica: Problemas y Métodos. Recuperado en: https://archivo.cepal.org/ pdfs/GuiaProspectiva/Godet2007.pdf.
Hernández, R; Fernández, C. y Baptista Lucio, M. (2016). Metodología de la investigación. Sexta edición, Mc Graw Hill: México.
Kemmis, S. y Mctaggart, R. (1988). Cómo planificar la investigación-acción. Barcelona: Laertes.
Ley del Plan de la Patria. Segundo Plan Socialista de Desarrollo Económico y Social de la Nación. (2013) (2019). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela No. 6.118 Extraordinario, del 4 de diciembre de 2013.
Martínez, M. (2006). Validez y confiabilidad en la metodología cualitativa. Revista Paradigma, 27 (2), 07-33.
Medina, J.; Becerra, S. y Castaño, P. (2014). Prospectiva y política pública para el cambio estructural en América Latina y el Caribe. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL), [en línea]. Santiago de Chile. Recuperado en: https://www.cepal.org/es/ publicaciones/37057-prospectiva-politica-publicaambio-estructural-america-latina-caribe.
Meringolo, C. (2020). Prospectiva Ambiental: Construyamos un Futuro Sustentable. Recuperado en: https:// proyectosuntref.wixsite.com/proyectos/post/prospectiva-ambiental-construyamos-un-futuro-sustentable.
Ochoa, A. (2013). La municipalización universitaria en Venezuela como proceso de transformación. Universidad de Los Andes. Educere: Revista Venezolana de Educación, 17, (56), 33-39. Recuperado en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35630150010. Organización de la Naciones Unidas (2020). Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible 2030. Recuperado en: https://unstats.un.org/sdgs/report/2021/ The-Sustainable-Development-Goals-Report-2021_ Spanish.pdf.
Ortecho, R.; Medina C.; Darío E.; Sánchez, A.; Manayay., D Prieto, G. y Taramona, L. (2020). Modelo de actuación para el desarrollo endógeno sostenible en Tayacaja, Perú. Retos de la Dirección, 14, (2), 274-300. Epub 01 de diciembre de 2020. Recuperado el 18 de mayo de 2022 en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_ar ttext&pid=S230691552020000200274&lng=es&tlng =es.
Ortega, R. y Rodríguez, I. (1994). Manual de gestión del medioambiente. Madrid: Fundación MAPFRE. Recuperado el 10 de mayo de 2022 en: https://dialnet. unirioja.es/servlet/libro?codigo=87573.
Parra, J. y Peña, R. (2009). Innovaciones de la municipalización de la educación universitaria en la gerencia educativa venezolana. Opción, 25, (60), 97-110. Recuperado en: http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S1012-15872009000300008&lng=es&tl ng=es.
Prebisch, R. (1986). Cinco etapas sobre mi pensamiento del desarrollo. En G. Meier & D. Seers. (Eds.), Pioneros del desarrollo, (Cap. 6). Madrid, Tecnos. Recuperado el 10 de mayo de 2022 en: https://www.redalyc.org/ pdf/177/17721547005.pdf.
Ramírez, A. y Rivera, S. (2020). Análisis de la implementación de los Objetivos de Desarrollo Sostenible en las entidades públicas adheridas a Pacto Global Colombia. Recuperado el 22 de abril de 2022 en: https://repository.cesa.edu.co/bitstream/ handle/10726/2519/MBA_1075220481_20 20_1. pdf?sequence=6&isAllowed=y.
Rincón, D. y Rincón, B. (2000). Revisión, planificación y aplicación de mejoras. Revista Interuniversitaria del Profesorado, 39, 51 – 73.
Rojas de E, B. (2010). Investigación cualitativa, fundamentos y praxis. Segunda edición. Caracas: Fondo editorial de la universidad pedagógica experimental libertador.
Sachs, D., y Vernis, V. (2015). La era del desarrollo sostenible, (Vol. 606). Barcelona: Deusto.
Tamayo y Tamayo, M. (2007). El proceso de la investigación científica. Cuarta edición. Guadalajara: Editorial Limusa.
Unesco (1998). La Educación superior en el siglo XXI, visión y acción: informe final. Recuperado el 17 de mayo de 2022 en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/ pf0000116345_spa.
Vázquez, A. (2000). Desarrollo endógeno y globalización. Revista Latinoamericana de Estudios Urbanos Regionales, 26, (79), 47-65. Recuperado en: http:// scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid =S230691552020000200274.
Vera, L. (2006): El Nuevo Modelo de Desarrollo Productivo: Sus bases, límites y contradicciones. Caracas: Faces-UCV, dic., 7p. (mimeo). Recuperado el 10 de mayo de 2022 en: https://www.redalyc.org/ pdf/177/17721547005.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.